بررسی مهارتهای حرکتی پایه در دانشآموزان کمتوان ذهنی
|
مهدی دستجردی |
پژوهشکده کودکان استثنایی |
|
چکیده: (4223 مشاهده) |
پژوهشگران بر این عقیدهاند که کودکان کمتوان ذهنی علاوه بر سایر ویژگیها، از نظر حرکتی نیز دچار تأخیر و یا اختلال میباشند. در این مطالعه سعی شده است که مهارتهای حرکتی پایه در کودکان کمتوان بررسی شود و در پایههای مختلف تحصیلی مقایسه گردد. در این تحقیق، 370 آزمودنی از جامعه آماری 3700 نفری دانشآموزان کمتوان ذهنی مدارس استثنایی شهر تهران در سال 1379، در پایههای تحصیلی آمادگی تا چهارم انتخاب شدند. ابتدا، شهر تهران به پنج حوزه جغرافیایی شمال، جنوب، شرق و غرب و مرکز تقسیم شد و آنگاه از مدارس استثنایی هر حوزه جغرافیایی، یک مدرسه پسرانه و یک مدرسه دخترانه انتخاب گردید و از میان دانشآموزان این مدارس، با رعایت نسبت دانشآموزان در هر پایه به کل تعداد آنها، آزمودنیهای مورد نظر انتخاب شدند. برای هر آزمودنی یک برگه ثبت اطلاعات جمعیت شناختی و ثبت نتایج آزمون حرکتی (که به صورت انفرادی و یکنواخت انجام شد) تهیه و تکمیل گردید. آزمون حرکتی استفاده شده در این مطالعه عبارت بود از: آزمون مهارتهای حرکتی پایه (آرنهایم و سینکلر). نتایج به دست آمده نشان داد که در تمامی مهارتهای حرکتی آزمون شده (به جز مهارتهای پریدن و هدفگیری)، بین عملکرد پسران و دختران تفاوت معناداری وجود ندارد. در این دو مهارت، پسران دارای عملکرد بهتری بودند. همچنین در اغلب مهارتهای حرکتی آزمون شده آزمودنیهای پایه آمادگی و یا اول نسبت به دیگر پایهها از عملکرد پایینتری (معنادار) برخوردار بودند. اما بین عملکرد آزمودنیهای سایر پایهها تفاوتی دیده نشد. به علاوه در اغلب مهارتهای حرکتی بیش از 60 درصد از آزمودنیها پایینتر از نمره میانگین آن مهارت (در کل آزمودنیها) قرار داشتند.
|
|
واژههای کلیدی: مهارتهای حرکتی پایه، کمتوان ذهنی |
|
متن کامل [PDF 557 kb]
(968 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1381/4/5 | پذیرش: 1381/10/14 | انتشار: 1381/11/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|