[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 1381 1381 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 358-333 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مهارت‌های حرکتی پایه در دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی
مهدی دستجردی
پژوهشکده کودکان استثنایی
چکیده:   (4223 مشاهده)
پژوهشگران بر این عقیده‌اند که کودکان کم‌توان ذهنی علاوه بر سایر ویژگی‌ها، از نظر حرکتی نیز دچار تأخیر و یا اختلال می‌باشند. در این مطالعه سعی شده است که مهارت‌های حرکتی پایه در کودکان کم‌توان بررسی شود و در پایه‌های مختلف تحصیلی مقایسه گردد. در این تحقیق، 370 آزمودنی از جامعه آماری 3700 نفری دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی مدارس استثنایی شهر تهران در سال 1379، در پایه‌های تحصیلی آمادگی تا چهارم انتخاب شدند. ابتدا، شهر تهران به پنج حوزه جغرافیایی شمال، جنوب، شرق و غرب و مرکز تقسیم شد و آنگاه از مدارس استثنایی هر حوزه جغرافیایی، یک مدرسه پسرانه و یک مدرسه دخترانه انتخاب گردید و از میان دانش‌آموزان این مدارس، با رعایت نسبت دانش‌آموزان در هر پایه به کل تعداد آنها، آزمودنی‌های مورد نظر انتخاب شدند. برای هر آزمودنی یک برگه ثبت اطلاعات جمعیت شناختی و ثبت نتایج آزمون حرکتی (که به صورت انفرادی و یکنواخت انجام شد) تهیه و تکمیل گردید. آزمون حرکتی استفاده شده در این مطالعه عبارت بود از: آزمون مهارت‌های حرکتی پایه (آرنهایم و سینکلر). نتایج به دست آمده نشان داد که در تمامی مهارت‌‌های حرکتی آزمون شده (به جز مهارت‌های پریدن و هدف‌گیری)، بین عملکرد پسران و دختران تفاوت معناداری وجود ندارد. در این دو مهارت، پسران دارای عملکرد بهتری بودند. همچنین در اغلب مهارت‌های حرکتی آزمون شده آزمودنی‌های پایه آمادگی و یا اول نسبت به دیگر پایه‌ها از عملکرد پایین‌تری (معنادار) برخوردار بودند. اما بین عملکرد آزمودنی‌های سایر پایه‌ها تفاوتی دیده نشد. به علاوه در اغلب مهارت‌های حرکتی بیش از 60 درصد از آزمودنی‌‌ها پایین‌تر از نمره میانگین آن مهارت (در کل آزمودنی‌ها) قرار داشتند.
 
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های حرکتی پایه، کم‌توان ذهنی
متن کامل [PDF 557 kb]   (968 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1381/4/5 | پذیرش: 1381/10/14 | انتشار: 1381/11/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dastjerdi M. A Comparative Study on the Basic Motor Skills in Mentally Retarded Children. JOEC 2003; 2 (4) :333-358
URL: http://joec.ir/article-1-478-fa.html

دستجردی مهدی. بررسی مهارت‌های حرکتی پایه در دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1381; 2 (4) :333-358

URL: http://joec.ir/article-1-478-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 1381 1381 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645