هدف پژوهش حاضر انطباق، اعتباریابی، رواسازی و هنجاریابی آزمون ریاضیات کیمت (keymath) در سطح ملی بوده است. بدین منظور، پس از ترجمه متن اصلی آزمون، انطباق صوری و محتوایی نیز حاصل گردید و همزمان با بازگشایی مدارس در مهرماه سال 1376 در قالب یک مطالعه مقدماتی و با هدف شناسایی و رفع موارد مبهم در پرسشهای آزمون، تعیین سطح دشواری و قدرت تشخیص هر سؤال 720 دانشآموز دختر و پسر در 5 منطقه شهر تهران مورد آزمون قرار گرفتند. پس از تحلیل آماری سؤالات و تهیه و تنظیم مجدد دفترچههای آزمون اجرای نهایی، در یک نمونه، 6495 نفری از دانشآموزان دختر و پسر یازده استان کشور (855 ناحیه و شهرستان) به اجرا درآمد. پس از جمعآوری دادهها و تجزیه و تحلیل آماری آنها، اعتبار و روایی آزمون مورد بررسی قرار گرفت و جداول هنجاری کلاسهای اول تا پنجم ابتدایی و سنین 0-6 تا 30-8-11 در سطح ملی و به تفکیک استانی تنظیم گردید.
Mohammadesmaeil E, Hooman H A. Adaptation and Standardization of the IRAN KEY-MATH Test of Mathematics. JOEC 2003; 2 (4) :323-332 URL: http://joec.ir/article-1-477-fa.html
محمد اسماعیل الهه، هومن حیدر علی. انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضیات ایران کیمت. فصلنامه كودكان استثنايي. 1381; 2 (4) :323-332