هدف:پژوهش حاضر به منظور مقایسۀ درک شنیداری و وضوح کلامی کودکان شنوا با کودکان کاشت حلزونی و دارای سمعکدر تهران انجام شد. روش: در این پژوهش علّی مقایسهای 60 کودک 5 تا 7 سال شرکت کرده بودند. آنها به سه گروه 20 نفری تقسیم شدند، بهنحوی که گروه اول و دوم به ترتیب از کودکان کاشت حلزون شده و دارای سمعک بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده بودند؛ در حالی که گروه سوم شنوایی طبیعی داشتند و به روش تصادفی انتخاب شده بودند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش مقیاس تعیین سطح ادراک شنیداریو مقیاس تعیین سطح وضوح کلامیبود. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شد. یافتهها:نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که میانگین نمرات درک شنیداری و وضوح کلامی کودکان با شنوایی عادی بهطور معناداری بیشتر از دو گروه دیگر بود. همچنین میانگین نمرات ادراک شنیداری کودکان کاشتشده بهطور معناداری بیشتر از کودکان دارای سمعک بود. ولی در متغیر وضوح کلامی، میانگین نمرات کودکان کاشتشده و کودکان دارای سمعک تفاوت معناداری نداشت. نتیجهگیری: ادراک شنیداری و وضوح کلامی یک پدیده پیچیده و چندبُعدی است که نقش بسیار مهمی در تولید گفتار دارد.
A Comparison of Auditory Perception and Speech Intelligibility in Hearing Children and Those with Cochlear Implants and Hearing Aids. JOEC 2017; 17 (1) :111-122 URL: http://joec.ir/article-1-472-fa.html
محمودی فریده، عاشوری محمد، بابابی راضیه، کریمی مسعود، انصاری شهیدی مجتبی. بررسی مقایسهای درک شنیداری و وضوح کلامی کودکان کاشت حلزونی و دارای سمعک با کودکان شنوا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (1) :111-122