[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 17، شماره 3 - ( 10-1396 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 18-5 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی قصه‌گویی تصویری بر کاهش رفتارهای برون‌نمود و درون‌نمود کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای
محمدعلی فلاح نژاد* 1، فرنگیس کاظمی2 ، شهلا پزشک3 ، محمد حسین مجد رضایی4، وحید رسولی5
1- دانشگاه علوم تحقیقات
2- دانشگاه علامه طباطبایی
3- دانتشگاه علام طباطبایی
4- علامه طباطبایی
5- علوم و تحقیقات
چکیده:   (4358 مشاهده)


هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر قصه‌گویی تصویری بر کاهش رفتارهای برون‌نمود و درون‌نمود کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای انجام گرفت. روش: این پژوهش به‌صورت نیمه‌آزمایشی (پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل به همراه پیگیری) انجام گرفت. در این پژوهش جامعه آماری شامل کودکان مقطع ابتدایی با اختلال نافرمانی مقابله‌ای شهر تهران بوده است. جهت اجرای پژوهش تعداد 22 کودک مقطع ابتدایی مراجعه‌کننده به مرکز آموزشی و درمانی که با اختلال نافرمانی مقابله‌ای تشخیص داده شده بودند به صورت نمونه‌گیری هدفمند در پژوهش مشارکت کردند. سپس جهت ارزیابی پیش‌آزمون و قبل از اجرای مداخله، والدین چک‌لیست رفتاری کودکان را تکمیل کردند. در مرحله بعد برای گروه آزمایشی 13 جلسه مداخله قصه‌گویی تصویری اجرا گردید و گروه کنترل نیز تحت شرایط انتظار قرار گرفت. در انتهای مداخله نیز پرسش‌نامه مذکور در مراحل پس‌آزمون و پیگیری توسط والدین تکمیل شد. داده‌های حاصل از ارزیابی پرسش‌نامه از طریق آزمون‌های آماری کوواریانس چندمتغیره و تک‌متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج حاصل نشان داد که روش قصه‌گویی تصویری در کاهش رفتارهای برون‌نمود به‌صورت معنادار در مراحل پس‌آزمون و پیگیری مؤثر بوده است؛ ولی در کاهش رفتارهای درون‌نمود صرفاً در مرحله پس‌آزمون مؤثر بوده و در مرحله پیگیری تغییر معناداری ایجاد نشده است. نتیجه‌گیری: قصه‌گویی تصویری می‌تواند به‌عنوان روشی مداخله‌ای برای کاهش رفتارهای برون‌نمود کودکان مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در صورت اجرای مستمر این روش امکان کاهش رفتارهای درون‌نمود نیز وجود دارد.

واژه‌های کلیدی: اختلال نافرمانی مقابله‌ای، قصه‌گویی تصویری، رفتارهای برون‌نمود، رفتارهای درون‌نمود
متن کامل [PDF 324 kb]   (3497 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/9/13 | پذیرش: 1395/12/8 | انتشار: 1396/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

fallahnejad M, kazemi F, pezeshk S. Effectiveness of Visual Storytelling on the Reduction of Externalizing and Internalizing Behaviors in Children with Oppositional Defiant Disorder. JOEC 2018; 17 (3) :5-18
URL: http://joec.ir/article-1-468-fa.html

فلاح نژاد محمدعلی، کاظمی فرنگیس، پزشک شهلا، مجد رضایی محمد حسین، رسولی وحید. اثربخشی قصه‌گویی تصویری بر کاهش رفتارهای برون‌نمود و درون‌نمود کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (3) :5-18

URL: http://joec.ir/article-1-468-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 3 - ( 10-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660