1- دانشگاه علوم تحقیقات 2- دانشگاه علامه طباطبایی 3- دانتشگاه علام طباطبایی 4- علامه طباطبایی 5- علوم و تحقیقات
چکیده: (4358 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر قصهگویی تصویری بر کاهش رفتارهای بروننمود و دروننمود کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای انجام گرفت. روش: این پژوهش بهصورت نیمهآزمایشی (پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل به همراه پیگیری) انجام گرفت. در این پژوهش جامعه آماری شامل کودکان مقطع ابتدایی با اختلال نافرمانی مقابلهای شهر تهران بوده است. جهت اجرای پژوهش تعداد 22 کودک مقطع ابتدایی مراجعهکننده به مرکز آموزشی و درمانی که با اختلال نافرمانی مقابلهای تشخیص داده شده بودند به صورت نمونهگیری هدفمند در پژوهش مشارکت کردند. سپس جهت ارزیابی پیشآزمون و قبل از اجرای مداخله، والدین چکلیست رفتاری کودکان را تکمیل کردند. در مرحله بعد برای گروه آزمایشی 13 جلسه مداخله قصهگویی تصویری اجرا گردید و گروه کنترل نیز تحت شرایط انتظار قرار گرفت. در انتهای مداخله نیز پرسشنامه مذکور در مراحل پسآزمون و پیگیری توسط والدین تکمیل شد. دادههای حاصل از ارزیابی پرسشنامه از طریق آزمونهای آماری کوواریانس چندمتغیره و تکمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاصل نشان داد که روش قصهگویی تصویری در کاهش رفتارهای بروننمود بهصورت معنادار در مراحل پسآزمون و پیگیری مؤثر بوده است؛ ولی در کاهش رفتارهای دروننمود صرفاً در مرحله پسآزمون مؤثر بوده و در مرحله پیگیری تغییر معناداری ایجاد نشده است. نتیجهگیری: قصهگویی تصویری میتواند بهعنوان روشی مداخلهای برای کاهش رفتارهای بروننمود کودکان مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در صورت اجرای مستمر این روش امکان کاهش رفتارهای دروننمود نیز وجود دارد.
fallahnejad M, kazemi F, pezeshk S. Effectiveness of Visual Storytelling on the Reduction of Externalizing and Internalizing Behaviors in Children with Oppositional Defiant Disorder. JOEC 2018; 17 (3) :5-18 URL: http://joec.ir/article-1-468-fa.html
فلاح نژاد محمدعلی، کاظمی فرنگیس، پزشک شهلا، مجد رضایی محمد حسین، رسولی وحید. اثربخشی قصهگویی تصویری بر کاهش رفتارهای بروننمود و دروننمود کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (3) :5-18