[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1382 1382 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 92-75 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه الگوهای انشا نویسی در دانش‌اموزان پسر نارساخوان و نارسانویس پایه‌های چهارم و پنجم ابتدایی با دانش‌آموزان عادی شهر تهران در سال تحصیلی ۸۱-۸۰
مریم سیف نراقی*1 ، سید رضا میر مهدی2
1- دانشگاه علامه طباطبایی
2- آموزش کودکان استثنایی
چکیده:   (4209 مشاهده)
هدف از تحقیق حاضر بررسی و مقایسه الگوهای انشانویسی در دانش‌آموزان نارساخوان و نارسانویس پایه‌های چهارم و پنجم دوره ابتدایی با دانش‌آموزان عادی شهر تهران در سال تحصیلی 81-80 بود. برای این منظور با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس، در پایه‌های چهارم و پنجم و در هر پایه، 20 دانش‌آموز نارساخوان و نارسانویس که در مرکز اختلالات یادگیری یوسف‌آباد مورد تشخیص قرار گرفته بودند، انتخاب شدند.  برای انتخاب گروه مقایسه از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای در پایه‌های چهارم و پنجم از هر پایه 20 دانش‌آموز پسر انتخاب شد و گروهها از نظر خصوصیاتی همچون هوش و سن همتا شدند. ابزار این پژوهش را سه موضوع انشا تشکیل می‌داد با این عناوین: 1) انشایی درباره معلم خود بنویسید، 2) انشایی درباره خودتان بنویسید و 3) از کدام برنامه تلویزیونی خوشتان می‌آید، انشایی درباره آن بنویسید که این سه موضوع با توجه به سطح رشدی دانش‌آموزان انتخاب شدند. برای اینکه امکان کمک والدین به دانش‌آموز در نوشتن انشا کنترل گردد، از هر دانش‌آموز در سه جلسه مختلف در اتاق مشاوره مدرسه انشاها گرفته شد. سپس انشاهای گرفته شده از نظر خصوصیاتی همچون میانگین طول جملات، میانگین جملات، تعداد جملات ناتمام و جملات ساده و همچنین از نظر ویژگی‌های دستوری در دوازده حوزه و خصوصیات املایی در ده مورد با استفاده از آزمون تجزیه و تحلیل واریانس و توکی مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد که عمده‌ترین خصوصیات انشانویسی دانش‌آموزان نارساخوان و نارسانویس در پایه‌های چهارم و پنجم ابتدایی مربوط به مشکلات دستوری و ناتوانی در سازمان‌دهی متن نوشتاری، کوتاهی جملات و متن، فقدان محتوای غنی در متن، جملات ناتمام و استفاده از کلمات محاوره‌ای است.
 
واژه‌های کلیدی: نارساخوانی، نارسانویسی، انشا نویسی، الگوهای انشایی.
متن کامل [PDF 424 kb]   (994 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1381/9/16 | پذیرش: 1382/3/7 | انتشار: 1382/3/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seif Naraghi M, MirMehdi S R. Comparison of Composition Writing Pattern In Dyslexic and Dysgraphic Fourth and Fifth Grade Primary School Male Students and Normal Students. JOEC 2003; 3 (1) :75-92
URL: http://joec.ir/article-1-466-fa.html

سیف نراقی مریم، میر مهدی سید رضا. مقایسه الگوهای انشا نویسی در دانش‌اموزان پسر نارساخوان و نارسانویس پایه‌های چهارم و پنجم ابتدایی با دانش‌آموزان عادی شهر تهران در سال تحصیلی ۸۱-۸۰. فصلنامه كودكان استثنايي. 1382; 3 (1) :75-92

URL: http://joec.ir/article-1-466-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1382 1382 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4713