مقایسه الگوهای انشا نویسی در دانشاموزان پسر نارساخوان و نارسانویس پایههای چهارم و پنجم ابتدایی با دانشآموزان عادی شهر تهران در سال تحصیلی ۸۱-۸۰
|
مریم سیف نراقی*1 ، سید رضا میر مهدی2  |
1- دانشگاه علامه طباطبایی 2- آموزش کودکان استثنایی |
|
چکیده: (4209 مشاهده) |
هدف از تحقیق حاضر بررسی و مقایسه الگوهای انشانویسی در دانشآموزان نارساخوان و نارسانویس پایههای چهارم و پنجم دوره ابتدایی با دانشآموزان عادی شهر تهران در سال تحصیلی 81-80 بود. برای این منظور با استفاده از نمونهگیری در دسترس، در پایههای چهارم و پنجم و در هر پایه، 20 دانشآموز نارساخوان و نارسانویس که در مرکز اختلالات یادگیری یوسفآباد مورد تشخیص قرار گرفته بودند، انتخاب شدند. برای انتخاب گروه مقایسه از طریق نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای در پایههای چهارم و پنجم از هر پایه 20 دانشآموز پسر انتخاب شد و گروهها از نظر خصوصیاتی همچون هوش و سن همتا شدند. ابزار این پژوهش را سه موضوع انشا تشکیل میداد با این عناوین: 1) انشایی درباره معلم خود بنویسید، 2) انشایی درباره خودتان بنویسید و 3) از کدام برنامه تلویزیونی خوشتان میآید، انشایی درباره آن بنویسید که این سه موضوع با توجه به سطح رشدی دانشآموزان انتخاب شدند. برای اینکه امکان کمک والدین به دانشآموز در نوشتن انشا کنترل گردد، از هر دانشآموز در سه جلسه مختلف در اتاق مشاوره مدرسه انشاها گرفته شد. سپس انشاهای گرفته شده از نظر خصوصیاتی همچون میانگین طول جملات، میانگین جملات، تعداد جملات ناتمام و جملات ساده و همچنین از نظر ویژگیهای دستوری در دوازده حوزه و خصوصیات املایی در ده مورد با استفاده از آزمون تجزیه و تحلیل واریانس و توکی مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد که عمدهترین خصوصیات انشانویسی دانشآموزان نارساخوان و نارسانویس در پایههای چهارم و پنجم ابتدایی مربوط به مشکلات دستوری و ناتوانی در سازماندهی متن نوشتاری، کوتاهی جملات و متن، فقدان محتوای غنی در متن، جملات ناتمام و استفاده از کلمات محاورهای است.
|
|
واژههای کلیدی: نارساخوانی، نارسانویسی، انشا نویسی، الگوهای انشایی. |
|
متن کامل [PDF 424 kb]
(994 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1381/9/16 | پذیرش: 1382/3/7 | انتشار: 1382/3/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|