[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1384 1384 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 294-271 برگشت به فهرست نسخه ها
محتوای آموزشی وآماده سازی کودکان کم توان ذهنی آموزش‌پذیر در زمینه مهارتهای زندگی مستقل از دیدگاه معلمان و والدین
بهنام بهراد
پژوهشکده کودکان استثنایی
چکیده:   (6428 مشاهده)

      هدف  پژوهش حاضر این بود که محتوای آموزشی تدوین شده برای کودکان کم توان ذهنی تا چه اندازه آنها را برای زندگی مستقل آماده می کند؟ شینوها را یوشینوری در گردهمایی ISEC 2000  در زمینه محتوای مهارتهای زندگی مستقل‌ پنج‌مقوله‌: 1) حفظ بهداشت‌ مناسب‌ 2) آرامش‌ بخشی‌ 3) درک‌ دنیای‌ پیرامون‌ 4) تحرک‌ وجنبش‌ و 5) برقراری‌ ارتباط را مطرح می‌کند که این پنج مقوله به لحاظ نظری مبنای پژوهش حاضر  برای بررسی محتوای مهارتهای زندگی مستقل است. بر اساس دیدگاه مذکور پرسشنامه ای تدوین شد که کاملا  نمایانگر حیطه‌های مورد نظر  در این دیدگاه بود. روایی صوری ابزار  ساخته شده  به تایید تعدادی از متخصصین رسید و  اعتبار آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 0/92 بدست آمد. جامعه‌ آماری‌ این‌ تحقیق‌ کلیه‌ معلمان‌ و والدین‌ مدارس‌ ابتدایی‌ کم‌ توان‌ ذهنی‌ آموزش‌ وپرورش‌ شهر تهران‌ بودند. مدارس مزبور بر اساس کیفیت نیروهای آموزشی آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامۀ مذکور نظرات  200  نفر از اولیاء و معلمان‌ کودکان‌ کم‌ توان‌ ذهنی‌ از پنج‌ مدرسه‌‌ که‌ هر یک‌ در مناطق‌ جغرافیایی‌ شرق‌و شمال‌ شرق‌، مرکز و غرب‌ تهران قرار داشتند،مورد بررسی قرار گرفت. این افراد شامل کلیۀ معلمان  مدارس انتخاب شده در مناطق جغرافیایی نامبرده بودند.والدین هم از بین افرادی انتخاب شدند که بنا به نظر معلمان و مشاورین مدارس از تحصیلات لازم برای پاسخگویی به پرسشنامه برخوردار بودند. . پس‌ از جمع‌‌آوری‌ و استخراج‌ اطلاعات‌ تعداد 172 پرسشنامه‌ کامل‌ بودند‌ و بقیۀ‌پرسشنامه‌ها بعلت‌ عدم‌ تکمیل‌ و ناقص‌ بودن‌ از جریان‌ تحلیل‌ خارج‌ شدند. نتایج‌ تحلیلها نشان‌ داد که‌ هم‌ والدین‌ و هم‌ معلمان‌  بر این‌ باورند که‌محتوای‌ آموزشی‌ موجود با توجه به دیدگاه یوشینوری تأثیر مثبت‌ و بالایی (بیش‌ از 70%) را برمهارتهای‌ زندگی‌ مستقل‌ کودکان‌کم‌ توان‌ ذهنی‌ داشته‌ است‌. بر اساس نتایج این پزوهش توصیه‌های زیر مطرح شده‌اند: تحلیل محتوای آموزشی بر اساس دیدگاه مطرح شده، بازنگری‌ در محتوای‌ آموزشی بر اساس تحلیل محتوا‌، کاربردی‌ کردن‌ محتوای‌ آموزشی بر اساس دیدگاه مطرح شده‌، آموزش‌مهارتهای‌‌ زندگی‌ مستقل بعنوان‌ برنامه‌های‌ اصلی به کودکان کم توان ذهنی‌ و آموزش‌ معلمان‌ در این‌ زمینه‌.

واژه‌های کلیدی: مهارتهای زندگی مستقل، محتوای آموزشی، کم توانی ذهنی
متن کامل [PDF 1324 kb]   (4156 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1384/7/19 | پذیرش: 1384/9/19 | انتشار: 1384/9/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Behrad B. The Educational Contents and Preparing Educable Mentally Retarded Children on Independent Life Skills from Parents’ and Teachers’ Viewpoint. JOEC 2005; 5 (3) :271-294
URL: http://joec.ir/article-1-426-fa.html

بهراد بهنام. محتوای آموزشی وآماده سازی کودکان کم توان ذهنی آموزش‌پذیر در زمینه مهارتهای زندگی مستقل از دیدگاه معلمان و والدین. فصلنامه كودكان استثنايي. 1384; 5 (3) :271-294

URL: http://joec.ir/article-1-426-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1384 1384 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645