[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 5، شماره 4 - ( زمستان 1384 1384 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 436-417 برگشت به فهرست نسخه ها
فراتحلیل‌شیوع ناتوانی‌های‌یادگیری‌دردانش‌آموزان‌ابتدایی ایران
بهنام بهراد*
پژوهشکدۀ کودکان استثنایی
چکیده:   (4537 مشاهده)

هدف از این پژوهش برآورد میزان شیوع ناتوانی‌های یادگیری در دانش‌آموزان ابتدایی کشور بود. با توجه به اینکه چندین پژوهش با حجم نمونه بزرگ در کشور انجام گرفته بود،تحقیق حاضر قصد داشته است تا با استفاده از روش فراتحلیل نرخ شیوع ناتوانی‌های یادگیری را از مطالعات  انجام شده برآورد کند. به این منظور با استفاده از بانک اطلاعاتی اسناد و مدارک علمی ایران و نیز فصلنامه‌ها و مجلات علمی- پژوهشی یا ترویجی هفت مطالعه شناسایی گردید که دسترسی به تعدادی از این مطالعات به علت جابجایی در مرکز منتشرکنندۀ پژوهشهای مذکور در زمان انجام مطالعۀ حاضر میسر نشد. چهار مطالعه با حجم نمونه بزرگ بدست آمد که در فراتحلیل حاضر مورد استفاده قرار گرفته‌اند. از طرف دیگر نرخ شیوع با استفاده از اطلاعات بدست آمده از مراکز ناتوانی‌های یادگیری در سطح کشور نیز محاسبه گردید. به طور کلی نرخ شیوع ناتوانی‌های یادگیری با توجه به فراتحلیل حاضر و نیز تحلیل حساسیت عبارت بودند از:‌ شیوع کلی 8/81 درصد در هر دو جنس در چهار مطالعه بدون تحلیل حساسیت، شیوع در خلال تحلیل حساسیت و پس از حذف مطالعۀ کردستان 6/02 درصد، شیوع در پسران 6 درصد و شیوع در دختران 4/56 درصد. برآوردهای نرخ شیوع حاصل از آمار مراکز ناتوانی‌های یادگیری برای شیوع ناتوانی‌های یادگیری در سال‌های 8180 و 8281 که توسط پژوهشگر مطالعۀ حاضر محاسبه و به دست آمده است به ترتیب 3/19 و3/7 درصد بوده است.‌ در تحلیل نهایی با احتساب نرخ شیوع بدست آمده از مراکز ناتوانی‌های یادگیری در فراتحلیل حاضر نرخ شیوع کلی4/58 درصدی برای ناتوانی‌های یادگیری در دانش‌آموزان ابتدایی کشور بدست آمد. از طرف دیگر نتایج فراتحلیل حاضر نشان داد که پسران 1/1 تا 2/2 درصد بیش از دختران به ناتوانی‌های یادگیری مبتلا می‌شوند. با توجه به اینکه نرخ شیوع در استانهای کردستان و اردبیل بر اساس مطالعات انجام شده بالاتر از مطالعات تهران و رشت بوده است، احتمال نقش عامل دوزبانگی در ارزیابی‌های تشخیصی برای وجود ناتوانی‌های یادگیری می‌رود.

واژه‌های کلیدی: فراتحلیل، ناتوانی‌های یادگیری، شیوع
متن کامل [PDF 347 kb]   (1083 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1384/9/1 | پذیرش: 1384/11/23 | انتشار: 1384/11/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Behrad B. Prevalence of learning disabilities in Iranian primary students: A meta- analysis. JOEC 2006; 5 (4) :417-436
URL: http://joec.ir/article-1-420-fa.html

بهراد بهنام. فراتحلیل‌شیوع ناتوانی‌های‌یادگیری‌دردانش‌آموزان‌ابتدایی ایران. فصلنامه كودكان استثنايي. 1384; 5 (4) :417-436

URL: http://joec.ir/article-1-420-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( زمستان 1384 1384 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4700