هدف این تحقیق بررسی برازش یک مدل شناخته شده در زمینه خواندن و نارساخوانی و پاسخ به این سؤال بود که آیا در نمونههای یک زبانهَ فارسی زبان عادی و نارساخوان مدل پردازش واجشناختی، مدل تبیینی مناسبی به شمار میرود؟ بدین منظور از جامعه دانش آموزان دبستانی 10-8 سال شهر تهران با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند 138 دانشآموز نارساخوان پسر و 138 دانشآموز پسر عادی که از لحاظ متغیّرهای سن، جنس و هوش همتا شده بودند انتخاب شدند. آزمونهایی برای سنجش آگاهی واجشناختی، حافظه فعّال واجشناختی، نامیدنسریع خودکار و تشخیص نارساخوانی اجرا شد و برای سنجش سرعت و صحّت خواندن از آزمون متنخوانی و واژهخوانی فلاحچای (1374) استفاده شد. پایایی تمام آزمونهای محقق ساخته با استفاده از روش بازآزمایی بررسی گردید. روش تحلیل عاملی برای کشف عوامل مورد نظر و روش مدلیابی معادلات ساختاری جهت برازش مدل نظری بکار رفت. نتایج نشان دادند که مدل پردازش واج شناختی در گروه نارساخوان و گروه عادی از برازش مناسبی برخوردار است. این مدل هم در گروه عادی و هم در گـروه نارساخوان می تواند سرعت و صحّت خواندن را تبیین نماید. در گروه عادی مدل پردازش واج شناختی یک مفهوم سه بعدی است که از متغیّرهای آگاهی واج شناختی، حافظهَ فعّال واج شناختی و نامیدن سریع خودکار تشکیل شده است. اما متغیّر نامیدن سریع خودکار به دلیل نداشتن رابطهَ معنیدار با متغیّر حافظه به خوبی در مدل قرارنمی گیرد. در گروه نارساخوانها سه مولّفه پیشنهادی مدل بدلیل همبستگی معنیدار با هم اجزای یک ساختار به شمار میروند. در تمام مولفههای مدل گروه عادی عملکرد بهتری از گروه نارساخوان داشت.
Mikaeli F, Farahani M N. A study on phonological processing model for reading in dyslexic boys students. JOEC 2006; 5 (4) :379-416 URL: http://joec.ir/article-1-419-fa.html
میکائیلی فرزانه، فراهانی محمدنقی. بررسی مدل پردازش واج شناختی خواندن در دانش آموزان پسر عادی و نارساخوان دبستانی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1384; 5 (4) :379-416