[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1385 1385 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 576-559 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر نیمرخ‌روانی زنان دارای ناتوانیهای جسمی ‌- حرکتی
اعظم مرادی 1، مهرداد کلانتری1
1- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (3911 مشاهده)

هدف: این پژوهش به تأثیر برنامه آموزش مهارتهای زندگی (طراحی شده توسط سازمان بهداشت جهانی، 1993) بر میزان سلامت روانی و نیز میزان اضطراب، ناسازگاری اجتماعی و افسردگی زنان دارای ناتوانیهای جسمی‌- حرکتی پرداخته است. روش: به این منظور 16 نفر زن دارای ناتوانی جسمی- حرکتی در شهر اصفهان به شیوه تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. پیش از برگزاری اولین جلسه آموزش مهارتهای زندگی با استفاده از پرسشنامه GHQ ( پرسشنامه سلامت عمومی‌) در مورد گروه آزمایشی و گواه پیش‌آزمون اجرا شد؛ سپس برای گروه آزمایشی 10 جلسه هفتگی 120 دقیقه‌ای برنامه آموزش مهارتهای زندگی برگزار شد. در هر یک از این جلسات یکی از مهارتهای اساسی مطرح شده در راهنمای آموزش مهارتهای زندگی آموزش داده می‌شد. این مهارتها عبارت‌ بودند از: شناخت خصوصیات و تواناییهای خود، توجه به ارزشهای شخصی، خانوادگی و اجتماعی، به‌کار بردن روشهای صحیح برقراری ارتباط، قاطعیت، دوست‌یابی، تعیین هدف و دستیابی به آن، تصمیم‌گیری صحیح، پرهیز از خشونت و حفظ سلامت. بلافاصله پس از اتمام جلسات آموزش مهارتهای زندگی بر روی هر دو گروه آزمایشی و گواه، پس‌آزمون اجرا شد. یافتهها : تحلیل نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی باعث افزایش معنی‌دار سلامت روانی (05/0>P )و کاهش معنی‌دار اضطراب ( 05/0>P ) و ناسازگاری اجتماعی (05/0 > P) در آزمودنیها شده است و فقط بر میزان افسردگی آنها تأثیر معنی‌داری نداشته است. نتیجه گیری: یافته های این پژوهش می تواند به ارایه خدمات بهتر برای سلامت روانی زنان دارای ناتوانیهای جسمی – حرکتی مفید باشد.

واژه‌های کلیدی: آموزش مهارتهای زندگی، معلولین جسمی- حرکتی، نیمرخ روانی.
متن کامل [PDF 183 kb]   (2211 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1384/11/4 | پذیرش: 1385/3/17 | انتشار: 1385/3/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi A, Kalantari M. The impact of life skills training on psychological profile of women with physical-motor disabilities. JOEC 2006; 6 (1) :559-576
URL: http://joec.ir/article-1-417-fa.html

مرادی اعظم، کلانتری مهرداد. تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر نیمرخ‌روانی زنان دارای ناتوانیهای جسمی ‌- حرکتی . فصلنامه كودكان استثنايي. 1385; 6 (1) :559-576

URL: http://joec.ir/article-1-417-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1385 1385 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645