[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1385 1385 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 528-515 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تعامل کلامی مادران و کودکان دارای لکنت و بدون لکنت
علی دهقان احمد آباد*
گفتار درمان
چکیده:   (3989 مشاهده)

هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی تعامل کلامی بین مادر و کودک دارای لکنت و مقایسۀ آن با کودکان بدون لکنت است. روش: از بین مراجعه‌کنندگان دارای لکنت به کلینیکهای گفتاردرمانی شهرستان رباط کریم در دو ماه مهر و آبان 1384، 20 کودک به همراه مادرانشان به صورت تصادفی انتخاب شدند و نمونه‌های گروه مقایسه نیز از بین دانش‌آموزان ناحیه یک شهرستان رباط کریم که با گروه اول همتا شده بودند، انتخاب شدند. از 40 جفت مادر و کودک، 20 جفت شامل مادر طبیعی و کودک دارای لکنت بودند که از میان کودکان 18 نفر پسر و 2 نفر دیگر دختر بودند که دارای میانگین سنی9/8 (دامنه2/7 -4/12) بودند و 20 جفت دیگر شامل مادر و کودک بدون لکنت بودند که به لحاظ جنسی و سنی با گروه مقایسه، منطبق شده بودند و متوسط سنی کودکان آنها نیز 9/8 (0/7-1/12) سال بود.کودکانی که دارای مشکلات شنوایی، تولیدی ، صوت، زبان، روانی و عاطفی، جسمانی و یا روانی گفتار(در کودکان بدون لکنت) بودند، از مطالعه حذف شدند.از هر گروه یک نمونه گفتاری به مدت 15 دقیقه ضبط شد که 5 دقیقه اول شامل تعامل کلامی کودک با درمانگر و 10 دقیقه باقی شامل تعامل کلامی مادر و کودک در هنگام کامل کردن یک پازل تصویری بود که همۀ این تعاملات با دستگاه ضبط صوت ضبط و در نهایت پیاده شد. یافته ها: میانگین امتیازات در تمامی اجزای ارتباطی هم در گروه مادران کودکان دارای لکنت در مقایسه با گروه مادران کودکان بدون لکنت و هم در گروه کودکان دارای لکنت در مقایسه با همتایان عادی‌شان به‌جز در تعداد کل کلمات تفاوت معناداری باهم نداشتند؛ تنها تفاوت معنادار بین مادران کودکان دارای لکنت و بدون لکنت در تعداد کل کلمات به‌کار رفته بود(037/ P=)؛ بدین معنا که مادران دارای کودکان دارای لکنت از میزان کلمات بیشتری نسبت به مادران کودکان عادی استفاده می‌کردند و از سویی دیگر بین میزان کلمات استفاده‌شده در کودکان دارای لکنت و گروه مقایسه نیز تفاوت معناداری وجود داشت(049/0P=). نتیجه گیری: نتایج نشانگر تفاوتهایی در تعامل کلامی و بالا بودن سرعت گفتاری مادران کودکان دارای لکنت و فرزندان دارای لکنت در مقایسه با گروه مقایسه است. یافته های این پژوهش بر تعاملهای کلامی در درمان کودکان دارای لکنت تأکید می کند.

واژه‌های کلیدی: لکنت، تعامل کلامی، سرعت گفتار مادران
متن کامل [PDF 195 kb]   (1282 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1385/1/26 | پذیرش: 1385/3/29 | انتشار: 1385/3/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghan Ahmadabad A. Verbal interaction between mother and stuttering and non-stuttering children. JOEC 2006; 6 (1) :515-528
URL: http://joec.ir/article-1-415-fa.html

دهقان احمد آباد علی. مقایسه تعامل کلامی مادران و کودکان دارای لکنت و بدون لکنت. فصلنامه كودكان استثنايي. 1385; 6 (1) :515-528

URL: http://joec.ir/article-1-415-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1385 1385 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710