هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی تعامل کلامی بین مادر و کودک دارای لکنت و مقایسۀ آن با کودکان بدون لکنت است. روش: از بین مراجعهکنندگان دارای لکنت به کلینیکهای گفتاردرمانی شهرستان رباط کریم در دو ماه مهر و آبان 1384، 20 کودک به همراه مادرانشان به صورت تصادفی انتخاب شدند و نمونههای گروه مقایسه نیز از بین دانشآموزان ناحیه یک شهرستان رباط کریم که با گروه اول همتا شده بودند، انتخاب شدند. از 40 جفت مادر و کودک، 20 جفت شامل مادر طبیعی و کودک دارای لکنت بودند که از میان کودکان 18 نفر پسر و 2 نفر دیگر دختر بودند که دارای میانگین سنی9/8 (دامنه2/7 -4/12) بودند و 20 جفت دیگر شامل مادر و کودک بدون لکنت بودند که به لحاظ جنسی و سنی با گروه مقایسه، منطبق شده بودند و متوسط سنی کودکان آنها نیز 9/8 (0/7-1/12) سال بود.کودکانی که دارای مشکلات شنوایی، تولیدی ، صوت، زبان، روانی و عاطفی، جسمانی و یا روانی گفتار(در کودکان بدون لکنت) بودند، از مطالعه حذف شدند.از هر گروه یک نمونه گفتاری به مدت 15 دقیقه ضبط شد که 5 دقیقه اول شامل تعامل کلامی کودک با درمانگر و 10 دقیقه باقی شامل تعامل کلامی مادر و کودک در هنگام کامل کردن یک پازل تصویری بود که همۀ این تعاملات با دستگاه ضبط صوت ضبط و در نهایت پیاده شد. یافته ها: میانگین امتیازات در تمامی اجزای ارتباطی هم در گروه مادران کودکان دارای لکنت در مقایسه با گروه مادران کودکان بدون لکنت و هم در گروه کودکان دارای لکنت در مقایسه با همتایان عادیشان بهجز در تعداد کل کلمات تفاوت معناداری باهم نداشتند؛ تنها تفاوت معنادار بین مادران کودکان دارای لکنت و بدون لکنت در تعداد کل کلمات بهکار رفته بود(037/ P=)؛ بدین معنا که مادران دارای کودکان دارای لکنت از میزان کلمات بیشتری نسبت به مادران کودکان عادی استفاده میکردند و از سویی دیگر بین میزان کلمات استفادهشده در کودکان دارای لکنت و گروه مقایسه نیز تفاوت معناداری وجود داشت(049/0P=). نتیجه گیری: نتایج نشانگر تفاوتهایی در تعامل کلامی و بالا بودن سرعت گفتاری مادران کودکان دارای لکنت و فرزندان دارای لکنت در مقایسه با گروه مقایسه است. یافته های این پژوهش بر تعاملهای کلامی در درمان کودکان دارای لکنت تأکید می کند.
Dehghan Ahmadabad A. Verbal interaction between mother and stuttering and non-stuttering children. JOEC 2006; 6 (1) :515-528 URL: http://joec.ir/article-1-415-fa.html
دهقان احمد آباد علی. مقایسه تعامل کلامی مادران و کودکان دارای لکنت و بدون لکنت. فصلنامه كودكان استثنايي. 1385; 6 (1) :515-528