[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1385 1385 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 514-497 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه ویژگیهای روان‌شناختی دانش‌آموزان نارسا نویس و عادی پایه سوم ابتدایی
اکبر رضایی*1 ، مریم سیف نراقی1
1- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (4539 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر به منظور مقایسه ویژگیهای روان‌شناختی دانش‌آموزان نارسانویس و عادی اجرا شد. روش: در این پژوهش 160 دانش‌آموز پایه سوم ابتدایی (40 دانش‌آموز پسر نارسانویس، 40 دانش‌آموز دختر نارسانویس، 40 دانش‌آموز پسر عادی و 40 دانش‌آموز دختر عادی) از شهرستان‌های شمال، مرکز و جنوب استان آذربایجان غربی (ماکو، ارومیه و اشنویه) شرکت داشتند. این پژوهش در دو مرحله اجرا شد: در مرحله اول، پس از انتخاب تصادفی شهرستانها و مدارس، دانش‌آموزان نارسانویس بر اساسِ نتایج آزمون هوشی اسلوسن، نمرات املاء دانش‌آموزان و میزان سلامت بینایی و شنوایی شناسایی شدند. در مرحله بعد، آزمونها و پرسشنامه‌های مرتبط با سنجش ویژگیهای روان‌شناختی از قبیل آزمون تشخیص توالی حافظه شنوایی - بیانی، آزمون توالی حافظه بینایی -  ترسیمی، آزمون تشخیص شنوایی و پرسشنامه ارزیابی رفتاری راتر براساس دستورالعملهای مربوطه بر روی دانش‌آموزان نارسانویس و عادی اجرا شد. یافتهها: نتایج حاصل از آزمونهای آماری نشان داد که: 1) دانش‌آموزان گروههای نارسانویس و عادی در ویژگیهای روان‌شناختی اضطراب -  افسردگی، ناسازگاری اجتماعی و کمبود توجه، تفاوت معنی‌داری دارند، اما در ویژگیهایی نظیر پرخاشگری -  بیش‌فعالی و رفتارهای ضد اجتماعی تفاوتها معنی‌دار نبود. 2) تفاوت بین گروههای نارسانویس و عادی در متغیرهای روان‌شناختی مربوط به حافظه دیداری، شنیداری و همچنین حساسیت شنیداری معنی‌دار بود. نتیجهگیری: در این مقاله نتایج، محدودیتها و پیشنهادهایی برای پژوهشهای بعدی مورد بحث قرار گرفته است.

واژه‌های کلیدی: نارسانویسی، اختلالات یادگیری، ویژگیهای روان‌شناختی، پایه سوم ابتدایی
متن کامل [PDF 297 kb]   (2995 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1385/2/9 | پذیرش: 1385/3/27 | انتشار: 1385/3/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei A, Seif Naraghi M. A comparative study on psychological characteristics in 3rd grade elementary students with and without orthography . JOEC 2006; 6 (1) :497-514
URL: http://joec.ir/article-1-414-fa.html

رضایی اکبر، سیف نراقی مریم. مقایسه ویژگیهای روان‌شناختی دانش‌آموزان نارسا نویس و عادی پایه سوم ابتدایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1385; 6 (1) :497-514

URL: http://joec.ir/article-1-414-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1385 1385 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710