هدف: پژوهش حاضر به منظور مقایسه ویژگیهای روانشناختی دانشآموزان نارسانویس و عادی اجرا شد. روش: در این پژوهش 160 دانشآموز پایه سوم ابتدایی (40 دانشآموز پسر نارسانویس، 40 دانشآموز دختر نارسانویس، 40 دانشآموز پسر عادی و 40 دانشآموز دختر عادی) از شهرستانهای شمال، مرکز و جنوب استان آذربایجان غربی (ماکو، ارومیه و اشنویه) شرکت داشتند. این پژوهش در دو مرحله اجرا شد: در مرحله اول، پس از انتخاب تصادفی شهرستانها و مدارس، دانشآموزان نارسانویس بر اساسِ نتایج آزمون هوشی اسلوسن، نمرات املاء دانشآموزان و میزان سلامت بینایی و شنوایی شناسایی شدند. در مرحله بعد، آزمونها و پرسشنامههای مرتبط با سنجش ویژگیهای روانشناختی از قبیل آزمون تشخیص توالی حافظه شنوایی - بیانی، آزمون توالی حافظه بینایی - ترسیمی، آزمون تشخیص شنوایی و پرسشنامه ارزیابی رفتاری راتر براساس دستورالعملهای مربوطه بر روی دانشآموزان نارسانویس و عادی اجرا شد. یافتهها: نتایج حاصل از آزمونهای آماری نشان داد که: 1) دانشآموزان گروههای نارسانویس و عادی در ویژگیهای روانشناختی اضطراب - افسردگی، ناسازگاری اجتماعی و کمبود توجه، تفاوت معنیداری دارند، اما در ویژگیهایی نظیر پرخاشگری - بیشفعالی و رفتارهای ضد اجتماعی تفاوتها معنیدار نبود. 2) تفاوت بین گروههای نارسانویس و عادی در متغیرهای روانشناختی مربوط به حافظه دیداری، شنیداری و همچنین حساسیت شنیداری معنیدار بود. نتیجهگیری: در این مقاله نتایج، محدودیتها و پیشنهادهایی برای پژوهشهای بعدی مورد بحث قرار گرفته است.
Rezaei A, Seif Naraghi M. A comparative study on psychological characteristics in 3rd grade elementary students with and without orthography . JOEC 2006; 6 (1) :497-514 URL: http://joec.ir/article-1-414-fa.html