[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1385 1385 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 676-661 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش فشار روانی مادران کودکان عقب‌مانده ذهنی و عادی
مختار ملک پور*1، حجت اله فراهانی1، اصغر آقایی2، علی بهرامی2
1- دانشگاه اصفهان
2- دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (4282 مشاهده)

هدف: هدف از این تحقیق بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر میزان فشار روانی مادران کودکان عقب‌مانده ذهنی و عادی شهرستان مبارکه در استان اصفهان بود. روش:جامعه آماری این پژوهش شامل 465 مادر دارای کودک عقب‌مانده ذهنی بود که فرزندان آنها در بهزیستی دارای پرونده و نیز 13426 مادر دارای فرزند عادی بود که از جامعه اول 60 نفر به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شدند .همچنین با مراجعه به اداره ثبت احوال 60 نفر از مادران دارای کودک سالم بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه سنجش فشار روانی  فرم فردریک، مجموعه آموزش مهارتهای زندگی طراحی شده در یونیسف و پرسـشنامه جمــعیت‌شناسی محقق‌ساخته بــود. درچارچوب روش نیمه‌تجربی  120 نفر از مادران دارای فرزند عقب‌مانده ذهنی تربیت‌پذیر وحمایتی تحت پوشش بهزیستی و مادران دارای فرزند سالم که به‌صورت تصادفی از جامعه آماری انتخاب شده بودند، پس از انجام پیش‌آزمون به‌صورت تصادفی به دو گروه 60 نفری (شامل30 نفر از مادران کودکان عقب‌مانده ذهنی و 30 نفر از مادران کودکان عادی) آزمایش و کنترل تقسیم شدند.گروه آزمایش در 10 مرحله (در طول 32 جلسه ) آموزش مهارتهای زندگی طراحی شده در یونیسف شرکت کردند. مادران گروه کنترل هیچ‌گونه آموزشی دریافت نکردند. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت بین نمرات باقی‌مانده گروه آزمایش و گروه کنترل معنی‌دار است(0001/0 < P). بنابراین تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر میزان فشارروانی مادران گروه آزمایش تحقیق تأیید شد. اما تفاوت میزان فشارروانی مادران دارای فرزند عقب‌مانده ذهنی و فرزند عادی و تفاوت مادران دارای پسر و دختر عقب‌مانده ذهنی مورد تأیید قرار نگرفت. همچنین تعامل بین عضویت گروهی و نوع مادر (عقب‌مانده ذهنی و عادی) و جنسیت فرزند معنی‌دار نبود. نتیجه‌گیری: آموزش‌ مهارتهای‌ زندگی ‌به ‌مادران‌کودکان عقب‌مانده‌ذهنی میزان‌فشارروانی آنهارا کاهش می‌دهد.

واژه‌های کلیدی: آموزش مهارتهای زندگی، فشار روانی، کودک عقب مانده ذهنی
متن کامل [PDF 188 kb]   (2096 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1385/2/24 | پذیرش: 1385/5/18 | انتشار: 1385/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Effect of Life-Skills Training on Mothers Stress Having Mentally Retarded and Normal Children. JOEC 2006; 6 (2) :661-676
URL: http://joec.ir/article-1-408-fa.html

ملک پور مختار، فراهانی حجت اله، آقایی اصغر، بهرامی علی. تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش فشار روانی مادران کودکان عقب‌مانده ذهنی و عادی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1385; 6 (2) :661-676

URL: http://joec.ir/article-1-408-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1385 1385 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710