هدف: پژوهش حاضر با هدف کلی «بررسی انواع غلطهای املایی بریل فارسی در بین دانشآموزان مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل در مراکز ویژه آموزش نابینایان در شهرهای تهران و اصفهان » انجام شده است. اهداف ویژه تحقیق شامل طبقهبندی انواع غلطهای املایی بریل، تعیین شایعترین انواع غلط در پایههای اول تا پنجم، مقایسه شیوع انواع غلط با توجه به پایه تحصیلی، جنس دانشآموزان و سطح عملکرد آنها در درس املاست. روش: جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان مبتلا به آسیبهای بینایی شاغل به تحصیل در مراکز ویژه آموزش نابینایان در شهرهای تهران و اصفهان است که از خط بریل استفاده میکنند. از طریق روش نمونهگیری قضاوتی 106 نفر از دانشآموزان انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق 5 متن املای محققساخته برگرفته از متن کتاب درسی فارسی در هر پایه بود. یافتهها: پس از اجرای آزمونها به صورت گروهی و استخراج انواع غلط، غلطها به ده طبقه تقسیم شدند و با استفاده از آزمون ناپارامتریک خیدو به بررسی اهداف پرداخته شد. نتایج نشان داد در هر پنج پایه غلط نوع اول (اشکال در حروف همصوت) دارای بیشترین فراوانی است؛ همچنین بین میزان شیوع انواع غلط در پایههای مختلف و نیز در دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معنیدار بهدست نیامد. اما بین میزان شیوع انواع غلط در بین دانشآموزان قوی و ضعیف تفاوت معنیدار بهدست آمد. نتیجهگیری: اشکال در حروف هم صوت فراوانترین اغلاط املایی خط بریل در هر پنج پایه است.
Rezaei Dehnavi S, Seif Naraghi M. Types of Braille spelling errors in Primary Students with Visual impairment . JOEC 2006; 6 (3) :805-824 URL: http://joec.ir/article-1-404-fa.html
رضایی دهنوی صدیقه، سیفنراقی مریم. بررسی انواع غلطهای املایی بریل در دانشآموزان نابینای دبستانی . فصلنامه كودكان استثنايي. 1385; 6 (3) :805-824