[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 16، شماره 3 - ( 9-1395 ) ::
جلد 16 شماره 3 صفحات 48-35 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر مؤلفه‌های بهزیستی روان‌شناختی مادران کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی
علیرضا شیرازی تهرانی 1، عزت اله قدم پور1
1- دانشگاه لرستان
چکیده:   (5365 مشاهده)
هدف: والدین کودکان مبتلا به نارسایی توجه/بیش‌فعالی با چالش‌های بسیاری مواجه‌اند که آنها را در معرض سطوح بالای استرس و پیامدهای منفی روانی قرار می‌دهد. مشارکت والدین در برنامه‌های درمانی می‌تواند این آشفتگی‌ها را کاهش دهد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش برنامۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر بهزیستی روان‌شناختی مادران کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی انجام شد. روش: پژوهش حاضر، نیمه‌آزمایشی و طرح به‌کار رفته در این پژوهش، طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. نمونه مورد مطالعه شامل 30 نفر از مادران کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی بودند که از طریق نمونه‌گیری در دسترس و با استفاده از مقیاس غربالگری سی‌اس‌آی-فور از بین پرونده‌های موجود در هسته مشاوره اصفهان گزینش شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. ابزار اندازه‌گیری در این پژوهش، مقیاس عاطفه مثبت و منفی و مقیاس رضایت از زندگی بود. مادران گروه آزمایش 8 جلسه دوساعته برنامه آموزش ذهن‌آگاهی را دریافت کردند. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش ذهن‌آگاهی در ارتقای بهزیستی روان‌شناختی مادران کودکان نارسایی توجه/بیش‌فعالی در سطح (01/0 P≤) معنادار بوده است. نتیجه‌گیری: بنابراین با توجه به اثربخشی این درمان در افزایش بهزیستی روان‌شناختی مادران کودکان نارسایی توجه/بیش‌فعالی، این روش درمانی می‌تواند برای مراجعانی که به منظور دریافت درمان اثربخش به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند، گزینه مناسبی باشد.
 
واژه‌های کلیدی: اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی، بهزیستی روان‌شناختی، کاهش استرس مبتنی بر ذهن ‌آگاهی
متن کامل [PDF 663 kb]   (3871 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/8/14 | پذیرش: 1395/9/20 | انتشار: 1395/12/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shirazitehrani A, ghatampour E. Effectiveness of Training of Mindfulness-based Stress Reduction on Psychological Well-being of ADHD Children’s Mothers. JOEC 2016; 16 (3) :35-48
URL: http://joec.ir/article-1-397-fa.html

شیرازی تهرانی علیرضا، قدم پور عزت اله. تأثیر آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر مؤلفه‌های بهزیستی روان‌شناختی مادران کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی . فصلنامه كودكان استثنايي. 1395; 16 (3) :35-48

URL: http://joec.ir/article-1-397-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 3 - ( 9-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4657