هدف: پژوهش حاضر برای بررسی تأثیر ورزش صبحگاهی در کاهش پرخاشگری کودکان کمتوانذهنی آموزشپذیر انجام شده است. روش: به منظور انتخاب نمونههای مورد مطالعه یک آموزشگاه به شیوه در دسترس انتخاب و دانشآموزان آن با استفاده از آزمون پرخاشگری زاهدیفر مورد غربالگری قرار گرفتند. بدینوسیله 14 دانشآموز کمتوانذهنی آموزشپذیر پرخاشگر 17-9 ساله انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. پژوهش به نتیجه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل همراه با پیگیری انجام شد. برای تحلیل دادهها از روش اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان دادند که اجرای برنامه ورزش صبحگاهی به طور معناداری پرخاشگری آزمودنیها را کاهش داده است و بعد از یک ماه پیگیری نیز آشکار شد که نتایج به دست آمده پایدار ماندهاند. نتیجهگیری: ورزش صبحگاهی در مدارس کودکان کمتوانذهنی، پرخاشگری آنها را کاهش میدهد.
Shojaee S, Hemati Alamdarloo G. The Impact of Morning Exercise on Aggression Reduction in Children with Educable Mental Retardation. JOEC 2007; 6 (4) :855-870 URL: http://joec.ir/article-1-392-fa.html