[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1385 1385 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 854-839 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه یکپارچگی بینایی _حرکتی با دست‌نویسی در دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی
فاطمه هداوندخانی 1، هادی بهرامی1 ، فاطمه بهنیا1 ، مژگان فرهبد2 ، مسعود صالحی1
1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
2- پژوهشکده کودکان استثنایی
چکیده:   (4132 مشاهده)

هدف. هدف از این پژوهش بررسی ارتباط دست‌نویسی با یکپارچگی بینایی-حرکتی در دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی است. روش: در این پژوهش که از نوع مطالعات همبستگی است،  از 157 دانش‌آموز کم‌توان ذهنی دختر و پسر که در سال تحصیلی 85-1384 در پایه‌های اول تا پنجم مدارس استثنایی شهر ری مشغول به تحصیل بودند 126 دانش‌آموز کم‌توان ذهنی (53 دختر و 73 پسر) در دامنه سنی 9 تا 19 سال شرکت کردند برای همه دانش‌آموزان چک لیست دست‌نویسی محقق‌ساخته و نیز آزمون یکپارچگی بینایی-حرکتی بیری اجرا شد. یافته‌ها: آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که یکپارچگی بینایی-حرکتی با دست‌نویسی (472/0=r و 0001/0>p رابطه مثبت) دارد. شایع‌ترین مشکل دست‌نویسی در دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی جدانویسی با 82 درصد و کم اهمیت‌ترین مشکل دست‌نویسی آنان، فاصله گذاری بین کلمات و حروف با 9/34 درصد بود. نتیجه‌گیری: نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که به دلیل وجود رابطه بین یکپارچگی بینایی - حرکتی و دست‌نویسی در موارد ایجاد مشکلات دست‌نویسی در دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی، متخصصان می‌توانند به ارزیابی یکپارچگی بینایی _حرکتی بپردازند.

واژه‌های کلیدی: یکپارچگی بینایی-حرکتی، دست‌نویسی، جدانویسی، دانش‌آموز کم‌توان ذهنی
متن کامل [PDF 228 kb]   (1527 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1385/5/22 | پذیرش: 1385/9/19 | انتشار: 1385/11/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hadavandkhani F, Bahrami H, Behnia F, Farahbod M, Salehi M. The Association of Visual-motor Integration with Handwriting in Students with Mentally Retardation. JOEC 2007; 6 (4) :839-854
URL: http://joec.ir/article-1-391-fa.html

هداوندخانی فاطمه، بهرامی هادی، بهنیا فاطمه، فرهبد مژگان، صالحی مسعود. رابطه یکپارچگی بینایی _حرکتی با دست‌نویسی در دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1385; 6 (4) :839-854

URL: http://joec.ir/article-1-391-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1385 1385 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645