[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1386 1386 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 224-211 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه برخی مؤلفه‌های حافظه دانش‌آموزان نابینا و بینا
محمد نریمانی 1، سجاد بشرپور1
1- دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (3897 مشاهده)

هدف: تحقیق حاضر به منظور مقایسه برخی مؤلفه‌های حافظه دانش‌آموزان نابینا و بینا انجام شده است. روش: جامعه آماری این پـژوهش همه دانش‌آموزان نابینا و همچنین دانش‌آموزان بینای 20- 16 ساله مشغول به تحصیل در دبیرستان‌های استان اردبیل در سال تحصیلی86 - 85 بوده است. 15 نفر از دانش‌آموزان نابینای پسر در گروه اصلی و 15 نفر از دانش‌آموزان بینا نیز در گروه مقایسه قرار گرفتند و با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و چهار خرده‌آزمون کنترل ذهنی، حافظه منطقی، تکرار رو به جلو و معکوس و تداعی کلمات مقیاس حافظه وکسلر به صورت انفرادی و در محل آموزشگاه بر روی آنها اجرا شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) نشان داد که افراد نابینا در خرده آزمون‌های کنترل ذهنی، حافظه منطقی و تداعی کلمات، عملکرد بهتری نسبت به گروه بینا دارند. ولی در خرده آزمون تکرار رو به جلو و معکوس هیچ تفاوت معنی‌داری بین این دو گروه مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: در مجموع یافته‌ها نشان دادند که افراد نابینا در مقایسه با افراد بینا، در تکالیفی که مستلزم مهارت‌های گوش دادن و تمرکز توجه است و به مقدار بیشتری به مهارت‌های اکتسابی نیاز دارد، توانایی زیادی نشان می‌دهند ولی توانایی‌های ذاتی مانند فراخنای حافظه کوتاه مدت این افراد، همانند افراد بیناست.

واژه‌های کلیدی: حافظه شنیداری، حافظه کوتاه‌مدت، دانش‌آموزان نابینا
متن کامل [PDF 211 kb]   (1832 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1385/9/22 | پذیرش: 1386/3/16 | انتشار: 1386/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Narimani M, Basharpoor S. A Comparative Study on Memory of Students with and without Vision Loss. JOEC 2007; 7 (2) :211-224
URL: http://joec.ir/article-1-383-fa.html

نریمانی محمد، بشرپور سجاد. مقایسه برخی مؤلفه‌های حافظه دانش‌آموزان نابینا و بینا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1386; 7 (2) :211-224

URL: http://joec.ir/article-1-383-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1386 1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645