[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1386 1386 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 286-265 برگشت به فهرست نسخه ها
ویژگیهای روان‌سنجی سیاهه ارزیابی آمادگی تحصیلی کودکان پیش‌دبستانی در حیطه رویکردها به یادگیری
حجت‌اله راغب*
پژوهشکده کودکان استثنایی
چکیده:   (4690 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روان‌سنجی سیاهه ارزیابی آمادگی تحصیلی کودکان پیش‌بستانی در حیطه رویکرد به یادگیری برای دانش‌آموزان پیش‌بستانی دختر و پسر عادی و کم‌توان ذهنی اجرا شد. ‌روش: نمونه مورد مطالعه در این پژوهش تعداد 1193 دانش‌آموز پیش‌دبستانی (1022 دانش‌آموز عادی و 171 دانش‌آموز کم‌توان ذهنی) دختر و پسر سازمانهای آموزش و پرورش شهر تهران، شهرستانهای تهران، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، مرکزی، همدان و سمنان بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب و سیاهه مذکور در مورد آنها تکمیل شد. برای تحلیل سؤالها و برآورد ویژگیهای روان‌سنجی مؤلفه‌های پرسشنامه، از مدل کلاسیک آزمون استفاده شد. همسانی درونی مقیاسها با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ برآورد شد. یافتهها: ضرایب همسانی درونی مؤلفه‌های پرسشنامه به ترتیب برای مؤلفه کنجکاوی و علاقه 96/0، مؤلفه ابتکار 95/0، مؤلفه پایداری و توجه 95/0، مؤلفه خلاقیت و نوآوری 96/0، تعمق و تفسیر 95/0 و کل پرسشنامه 98/0 است. در خصوص روایی نیز تحلیلهای مختلفی صورت گرفت از جمله این تحلیلها می‌توان به تمایزگذاری گروهی اشاره کرد. تفاوت بین میانگین نمرات کودکان عادی و گروه کودکان کم‌توان ذهنی پیش‌دبستانی در همه مؤلفه‌ها و کل پرسشنامه در سطح 001/0 معنی‌دار بود. ‌نتیجه‌گیری: به طور کلی یافته‌های حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که مؤلفه‌ها و کل پرسشنامه، از اعتبار و روایی مطلوب و بالایی برخوردارند و با اطمینان می‌توان از آنها برای سنجش عملکرد کودکان پیش‌دبستانی در حیطه رویکردها به یادگیری استفاده کرد.

واژه‌های کلیدی: آمادگی تحصیلی، پیش‌د‌بستانی، اعتبار، روایی، روا‌ن‌سنجی
متن کامل [PDF 4053 kb]   (1251 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1385/12/15 | پذیرش: 1386/5/24 | انتشار: 1386/9/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ragheb H A. Psychometrics of Preschool Achievement Checklist in Approaches to Learning Domain. JOEC 2007; 7 (3) :265-286
URL: http://joec.ir/article-1-374-fa.html

راغب حجت‌اله. ویژگیهای روان‌سنجی سیاهه ارزیابی آمادگی تحصیلی کودکان پیش‌دبستانی در حیطه رویکردها به یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1386; 7 (3) :265-286

URL: http://joec.ir/article-1-374-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1386 1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710