هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی سیاهه ارزیابی آمادگی تحصیلی کودکان پیشبستانی در حیطه رویکرد به یادگیری برای دانشآموزان پیشبستانی دختر و پسر عادی و کمتوان ذهنی اجرا شد. روش: نمونه مورد مطالعه در این پژوهش تعداد 1193 دانشآموز پیشدبستانی (1022 دانشآموز عادی و 171 دانشآموز کمتوان ذهنی) دختر و پسر سازمانهای آموزش و پرورش شهر تهران، شهرستانهای تهران، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، مرکزی، همدان و سمنان بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب و سیاهه مذکور در مورد آنها تکمیل شد. برای تحلیل سؤالها و برآورد ویژگیهای روانسنجی مؤلفههای پرسشنامه، از مدل کلاسیک آزمون استفاده شد. همسانی درونی مقیاسها با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ برآورد شد. یافتهها: ضرایب همسانی درونی مؤلفههای پرسشنامه به ترتیب برای مؤلفه کنجکاوی و علاقه 96/0، مؤلفه ابتکار 95/0، مؤلفه پایداری و توجه 95/0، مؤلفه خلاقیت و نوآوری 96/0، تعمق و تفسیر 95/0 و کل پرسشنامه 98/0 است. در خصوص روایی نیز تحلیلهای مختلفی صورت گرفت از جمله این تحلیلها میتوان به تمایزگذاری گروهی اشاره کرد. تفاوت بین میانگین نمرات کودکان عادی و گروه کودکان کمتوان ذهنی پیشدبستانی در همه مؤلفهها و کل پرسشنامه در سطح 001/0 معنیدار بود. نتیجهگیری: به طور کلی یافتههای حاصل از این پژوهش نشان میدهد که مؤلفهها و کل پرسشنامه، از اعتبار و روایی مطلوب و بالایی برخوردارند و با اطمینان میتوان از آنها برای سنجش عملکرد کودکان پیشدبستانی در حیطه رویکردها به یادگیری استفاده کرد.
Ragheb H A. Psychometrics of Preschool Achievement Checklist in Approaches to Learning Domain. JOEC 2007; 7 (3) :265-286 URL: http://joec.ir/article-1-374-fa.html