[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1387 1387 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 204-187 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی برنامه درسی تربیت بدنی دانش‌آموزانِ کم‌توان‌ ذهنی از دیدگاه کارشناسان
داریوش خواجوی*1 ، سید شمس الدین هاشمی‌مقدم1 ، حسن خلجی1
1- دانشگاه اراک
چکیده:   (4700 مشاهده)

هدف: هدف این تحقیق، بررسی برنامه درسی تربیت بدنی دانش‌آموزانِ کم‌توان‌ ذهنی است. روش: روش این تحقیق، پیمایشی از نوع توصیفی است. جامعه آماری تحقیق 375 نفر از کارشناسان آموزش و پرورش استثنایی استان مرکزی است. 197 نفر، براساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان، به صورت تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه با پایایی 90/0 بود. برای تحلیل داده‌ها از محاسبه فراوانی، درصد و آزمونهای خی دو و کروسکال - والیس استفاده شد. یافته‌ها: تحلیلِ دیدگاهِهای کارشناسان آموزش و پرورش استثنایی استان مرکزی نشان می‌دهند که وضعیت تعریف و تدوین اهداف درس تربیت بدنی دانش‌آموزان کم‌توان‌ ذهنی بسیار نامطلوب(6/68%)، وضعیت محتوای رسمی(9/90%) و غیررسمی(6/39%) این درس نامناسب، شیوه تدریس درس تربیت بدنی(9/40%)، و دانش تخصصی معلمان تربیت بدنی(3/34%)، نامناسب و نامطلوب است. همچنین، آنها میزان ساعات درس تربیت بدنی را با نیازهای دانش‌آموزان کم‌توان ‌ذهنی متناسب و کافی نمی‌دانند(4/59%). مهم‌ترین راهکارهای اصلاحی برنامه درسی تربیت بدنی دانش‌آموزان کم‌توان ‌ذهنی از دیدگاهِ کارشناسان، 1)تعریف و تدوین فلسفه و اهداف درس تربیت بدنی، 2)تدوین کتاب درسی، جزوه‌ها، و لوحهای آموزشی و کمک آموزشی تربیت بدنی، 3)به کارگیری نیروی متخصص تربیت بدنی استثنایی عنوان شده است. نتیجهگیری: تدوین و تعریف فلسفه، اهداف، و محتوای درس تربیت بدنی، به کارگیری نیروی انسانی متخصصِ تربیت بدنی استثنایی، و نظارت بر حُسن اجرای این درس، مهم‌ترین پیشنهادهای این تحقیق هستند.

واژه‌های کلیدی: تربیت بدنی، مدارس استثنایی، دانش‌آموزان کم‌توان ‌ذهنی
متن کامل [PDF 3676 kb]   (1180 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1386/8/23 | پذیرش: 1387/4/9 | انتشار: 1387/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khajavi D, Hashemi Moghaddam S S, Khalaji H. Surveying Factors Affecting Physical Education Curriculum for Students with Mental Retardation and Providing Guidance. JOEC 2008; 8 (2) :187-204
URL: http://joec.ir/article-1-353-fa.html

خواجوی داریوش، هاشمی‌مقدم سید شمس الدین، خلجی حسن. بررسی برنامه درسی تربیت بدنی دانش‌آموزانِ کم‌توان‌ ذهنی از دیدگاه کارشناسان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1387; 8 (2) :187-204

URL: http://joec.ir/article-1-353-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1387 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710