هدف: هدف این تحقیق، بررسی برنامه درسی تربیت بدنی دانشآموزانِ کمتوان ذهنی است. روش: روش این تحقیق، پیمایشی از نوع توصیفی است. جامعه آماری تحقیق 375 نفر از کارشناسان آموزش و پرورش استثنایی استان مرکزی است. 197 نفر، براساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان، به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه با پایایی 90/0 بود. برای تحلیل دادهها از محاسبه فراوانی، درصد و آزمونهای خی دو و کروسکال - والیس استفاده شد. یافتهها: تحلیلِ دیدگاهِهای کارشناسان آموزش و پرورش استثنایی استان مرکزی نشان میدهند که وضعیت تعریف و تدوین اهداف درس تربیت بدنی دانشآموزان کمتوان ذهنی بسیار نامطلوب(6/68%)، وضعیت محتوای رسمی(9/90%) و غیررسمی(6/39%) این درس نامناسب، شیوه تدریس درس تربیت بدنی(9/40%)، و دانش تخصصی معلمان تربیت بدنی(3/34%)، نامناسب و نامطلوب است. همچنین، آنها میزان ساعات درس تربیت بدنی را با نیازهای دانشآموزان کمتوان ذهنی متناسب و کافی نمیدانند(4/59%). مهمترین راهکارهای اصلاحی برنامه درسی تربیت بدنی دانشآموزان کمتوان ذهنی از دیدگاهِ کارشناسان، 1)تعریف و تدوین فلسفه و اهداف درس تربیت بدنی، 2)تدوین کتاب درسی، جزوهها، و لوحهای آموزشی و کمک آموزشی تربیت بدنی، 3)به کارگیری نیروی متخصص تربیت بدنی استثنایی عنوان شده است. نتیجهگیری: تدوین و تعریف فلسفه، اهداف، و محتوای درس تربیت بدنی، به کارگیری نیروی انسانی متخصصِ تربیت بدنی استثنایی، و نظارت بر حُسن اجرای این درس، مهمترین پیشنهادهای این تحقیق هستند.
Khajavi D, Hashemi Moghaddam S S, Khalaji H. Surveying Factors Affecting Physical Education Curriculum for Students with Mental Retardation and Providing Guidance. JOEC 2008; 8 (2) :187-204 URL: http://joec.ir/article-1-353-fa.html
خواجوی داریوش، هاشمیمقدم سید شمس الدین، خلجی حسن. بررسی برنامه درسی تربیت بدنی دانشآموزانِ کمتوان ذهنی از دیدگاه کارشناسان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1387; 8 (2) :187-204