[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1387 1387 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 156-141 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش حل مسأله گروهی بر مهارتهای اجتماعی دانش‌آموزان با آسیب بینایی
زهرا خوشکام 1، مختار ملک‌پور1 ، حسین مولوی1
1- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (4355 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش شیوه حل‌مسئله گروهی بر مهارتهای اجتماعی دانش‌آموزان با آسیب بینایی انجام شده است. روش: این پژوهش به‌شیوه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه مورد مطالعه را همه دانش‌آموزان دختر و پسر با آسیب بینایی مقطع راهنمایی مرکز ابابصیر اصفهان در سال تحصیلی 1387-1386 تشکیل می‌داد. نمونه پژوهش20 نفر از دانش‌آموزان با آسیب بینایی این مرکز بودند که به شیوه تصادفی انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل تقسیم شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه حل مسئله هپنر و  فرم معلم پرسشنامه مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت بود. از هر دو گروه، پیش آزمون و پس آزمون به عمل آمد و گروههای آزمایش در هشت جلسه 45 دقیقه‌ای تحت آموزش حل مسئله قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش شیوه حل مسئله گروهی،مهارتهای اجتماعی دانش‌آموزان با آسیب بینایی را به طور معناداری افزایش می‌دهد(0001/0= p) و باعث کاهش مشکلات رفتاری برون‌زاد می‌شود ( 0001/0 p=) و این آثار تا یک ماه پس از جلسات آموزشی تداوم داشته است ( 0001/0 p=). نتیجهگیری: از یافته‌های به‌دست آمده می‌توان نتیجه گرفت که شرکت دانش‌آموزان با آسیب بینایی در جلسات آموزشی حل‌مسئله، میزان مهارتهای اجتماعی آنان را افزایش و مشکلات رفتاری آنان را کاهش می‌دهد .

واژه‌های کلیدی: حل‌مسئله گروهی، مهارتهای اجتماعی، آسیب بینایی.
متن کامل [PDF 2880 kb]   (1348 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1386/11/28 | پذیرش: 1387/5/6 | انتشار: 1387/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoshkam Z, Malekpour M, Molavi H. The Impact of Group Problem-Solving Training on Social Skills for Students with Visual Impairment . JOEC 2008; 8 (2) :141-156
URL: http://joec.ir/article-1-350-fa.html

خوشکام زهرا، ملک‌پور مختار، مولوی حسین. اثربخشی آموزش حل مسأله گروهی بر مهارتهای اجتماعی دانش‌آموزان با آسیب بینایی . فصلنامه كودكان استثنايي. 1387; 8 (2) :141-156

URL: http://joec.ir/article-1-350-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1387 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645