هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش شیوه حلمسئله گروهی بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با آسیب بینایی انجام شده است. روش: این پژوهش بهشیوه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه مورد مطالعه را همه دانشآموزان دختر و پسر با آسیب بینایی مقطع راهنمایی مرکز ابابصیر اصفهان در سال تحصیلی 1387-1386 تشکیل میداد. نمونه پژوهش20 نفر از دانشآموزان با آسیب بینایی این مرکز بودند که به شیوه تصادفی انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل تقسیم شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه حل مسئله هپنر و فرم معلم پرسشنامه مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت بود. از هر دو گروه، پیش آزمون و پس آزمون به عمل آمد و گروههای آزمایش در هشت جلسه 45 دقیقهای تحت آموزش حل مسئله قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس تحلیل شد. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش شیوه حل مسئله گروهی،مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با آسیب بینایی را به طور معناداری افزایش میدهد(0001/0=p) و باعث کاهش مشکلات رفتاری برونزاد میشود ( 0001/0 p=) و این آثار تا یک ماه پس از جلسات آموزشی تداوم داشته است ( 0001/0 p=). نتیجهگیری: از یافتههای بهدست آمده میتوان نتیجه گرفت که شرکت دانشآموزان با آسیب بینایی در جلسات آموزشی حلمسئله، میزان مهارتهای اجتماعی آنان را افزایش و مشکلات رفتاری آنان را کاهش میدهد .
Khoshkam Z, Malekpour M, Molavi H. The Impact of Group Problem-Solving Training on Social Skills for Students with Visual Impairment . JOEC 2008; 8 (2) :141-156 URL: http://joec.ir/article-1-350-fa.html
خوشکام زهرا، ملکپور مختار، مولوی حسین. اثربخشی آموزش حل مسأله گروهی بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با آسیب بینایی . فصلنامه كودكان استثنايي. 1387; 8 (2) :141-156