هدف: هدف این مقاله بررسی فرایند و ضرورت تحول در اصطلاح شناسی عقب ماندگی ذهنی/کمتوانی ذهنی و همچنین ملاحظههای مربوط به آن است. روش: روش این تحقیق بررسی مقالههای مرتبط و ترجمه بیانیه انجمن کمتوانی ذهنی و رشدی امریکا (AAIDD) در رابطه با دلایل تغییر اصطلاح شناسی عقبماندگی ذهنی به کمتوانی ذهنی است. یافتهها و نتیجهگیری: مفهوم و اصطلاحشناسی «عقبماندگی ذهنی» تغییر و تحولات فراوانی داشته است. امروزه، اصطلاح «کمتوانی ذهنی» به جای «عقبماندگی ذهنی» ترجیح داده میشود ولی تعریف و فرضهای کلی پیشین به قوت خود باقی میماند. اصطلاح کمتوانی ذهنی همان جمعیتی راتحت پوشش قرار میدهد که اصطلاح عقبماندگی ذهنی قبلاً از نظر تعداد، نوع، گروه، دوره ناتوانی، و نیاز به خدمات و حمایتهای انفرادی، پوشش میداد. افزون براین، هر فردی که در گذشته واجد شرایط عقبماندگی ذهنی بود، با اصطلاح کمتوانی ذهنی نیز همچنان واجد شرایط است.