هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیشفعالی (ADHD) و مقایسه آن با کودکان عادی است. نمونههای مورد مطالعه 11 پسر (12-6) ساله مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی و 11 پسر (12-6) ساله عادی است . روش: اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی براساس مصاحبه بالینی به وسیله روانپزشک و پرسشنامه علائم مرضی CSI-4 و مقیاس ارزیابی والدین کانزر تشخیص داده شده است. برای یکسانسازی هوش کودکان، از آزمون هوش ریون و به منظور بررسی حافظه کاری کودکان از تست مخصوص حافظه دیداری کیم کاراد و تست فراخوانی داستان استفاده شده است. یافتهها: یافتههای حاصل با استفاده از آزمون آماری t برای گروههای مستقل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد که بین میانگین عملکرد کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی در فراخوانی آزمون حافظه دیداری کیم کاراد و آزمون فراخوانی داستان با میانگین عملکرد کودکان عادی در این آزمونها تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی در آزمون حافظه دیداری کیم کاراد وآزمون فراخوانی داستان عملکرد ضعیفتری از کودکان عادی دارند؛ به علاوه سرعت پردازش اطلاعات دیداری در این کودکان کندتر از کودکان عادی است. لذا کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی بهواسطه نقص در بازداری، نواقصی را در حافظه کاری تجربه میکنند که کودکان عادی آن را تجربه نمیکنند.
Alirezai Motlagh M, Motlagh A, Farzad V. Working Memory in Children with and without Attention/Deficit Hyperactive Disorder. JOEC 2008; 8 (3) :271-280 URL: http://joec.ir/article-1-344-fa.html
علیرضایی مطلق مرجان، مرادی علیرضا، فرزاد ولی اله. بررسی و مقایسه حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی با کودکان عادی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1387; 8 (3) :271-280