[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1387 1387 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 280-271 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و مقایسه حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش‌فعالی با کودکان عادی
مرجان علیرضایی مطلق 1، علیرضا مرادی2 ، ولی اله فرزاد1
1- دانشگاه تربیت معلم
2- دانشگاه تربیت معلم تهران
چکیده:   (6333 مشاهده)

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی حافظه ‌کاری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش‌فعالی (ADHD) و مقایسه آن با کودکان عادی است. نمونه‌های مورد مطالعه 11 پسر (12-6) ساله مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش‌فعالی   و 11 پسر (12-6) ساله عادی است . روش: اختلال نارسایی توجه / بیش‌فعالی براساس مصاحبه بالینی به وسیله روان‌پزشک و پرسشنامه علائم مرضی CSI-4 و مقیاس ارزیابی والدین کانزر تشخیص داده شده است. برای یکسان‌سازی هوش کودکان، از آزمون هوش ریون و به منظور بررسی حافظه کاری کودکان از تست مخصوص حافظه دیداری کیم کاراد و تست فراخوانی داستان استفاده شده است. یافته‌ها: یافته‌های حاصل با استفاده از آزمون آماری t برای گروههای  مستقل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد که بین میانگین عملکرد  کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش‌فعالی در فراخوانی آزمون حافظه دیداری  کیم کاراد و آزمون فراخوانی داستان با میانگین عملکرد کودکان عادی در این آزمونها تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش‌فعالی در آزمون حافظه دیداری کیم کاراد وآزمون فراخوانی داستان عملکرد ضعیف‌تری از کودکان عادی دارند؛ به علاوه سرعت پردازش اطلاعات دیداری در این کودکان کندتر از کودکان عادی است. لذا کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش‌فعالی به‌واسطه نقص در بازداری، نواقصی را در حافظه کاری تجربه می‌کنند که کودکان عادی آن را تجربه نمی‌کنند.

واژه‌های کلیدی: اختلال نقص توجه همراه با بیش‌فعالی، حافظه کاری، حافظه دیداری، حافظه کلامی‌
متن کامل [PDF 205 kb]   (1942 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1386/9/28 | پذیرش: 1387/8/12 | انتشار: 1387/9/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alirezai Motlagh M, Motlagh A, Farzad V. Working Memory in Children with and without Attention/Deficit Hyperactive Disorder. JOEC 2008; 8 (3) :271-280
URL: http://joec.ir/article-1-344-fa.html

علیرضایی مطلق مرجان، مرادی علیرضا، فرزاد ولی اله. بررسی و مقایسه حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش‌فعالی با کودکان عادی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1387; 8 (3) :271-280

URL: http://joec.ir/article-1-344-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1387 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645