[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1387 1387 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 418-413 برگشت به فهرست نسخه ها
شیوع اختلالات خواندن در دانش‌آموزان پایه سوم و چهارم ابتدایی شهرکرد
علی اکبر شریفی 1، رقیه داوری2
1- دانشگاه شهر کرد
2- بهزیستی شهر کرد
چکیده:   (4278 مشاهده)

هدف : مطالعه حاضر، با هدف بررسی  میزان شیوع اختلال خواندن در دانش‌آموزان پایه سوم و چهارم ابتدایی شهرکرد انجام شد. روش : این پژوهش از نوع توصیفی- همه‌گیرشناسی است.400 نفر دانش‌آموز دختر و پسر پایه سوم و چهارم ابتدایی با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و آزمون تشخیصی سطح خواندن برای آنها اجرا شد. داده‌های این پژوهش از طریق روشهای آمار توصیفی و آزمون خی دو تحلیل شدند. یافته‌ها : این پژوهش نشان داد که به‌طور کلی 5/10 درصد از دانش‌آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی و 3/7 درصد دانش‌آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی دچار اختلال خواندن هستند. در ضمن 4/8 درصد از دانش‌آموزان پسر پایه سوم ابتدایی و 3/4 درصد دانش‌آموزان دختر پایه سوم ابتدایی دبستانهای شهرکرد از اختلال در خواندن رنج می‌برند. همچنین مشخص شد که هرچند بین فراوانی اختلال خواندن در دانش‌آموزان پسر و دختر تفاوت معنادار وجود دارد، ولی تفاوت دانش‌آموزان پایه سوم و چهارم معنادار نیست. نتیجهگیری : شیوع اختلال خواندن در میان دانش‌آموزان پایه سوم و چهارم دبستانهای شهرکرد نسبتاً بالاست و اختلال خواندن در دانش‌آموزان پسر بیش از دانش‌آموزان دختر است ولی تفاوت معناداری بین فراوانی اختلال خواندن در میان دانش‌آموزان پایه سوم و چهارم وجود ندارد. 

واژه‌های کلیدی: شیوع، اختلالات خواندن، دانش‌آموزان ابتدایی، شهر کرد
متن کامل [PDF 129 kb]   (5273 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1386/10/23 | پذیرش: 1387/11/30 | انتشار: 1387/12/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifi A A, Davari R. Prevalence of Reading Disorder a among primary school students in Shahrekord. JOEC 2009; 8 (4) :413-418
URL: http://joec.ir/article-1-341-fa.html

شریفی علی اکبر، داوری رقیه. شیوع اختلالات خواندن در دانش‌آموزان پایه سوم و چهارم ابتدایی شهرکرد. فصلنامه كودكان استثنايي. 1387; 8 (4) :413-418

URL: http://joec.ir/article-1-341-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1387 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4657