هدف: این پژوهش با هدف ارزشیابی آموزش مهارتهای مدیریت خشم به مادران کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر و دیرآموز انجام شده است. روش: در این تحقیق شبه تجربی، 46 مادر به روش نمونهگیری در دسترس از دو مدرسه ویژه دانشآموزان کمتوانذهنی و دیرآموز در تهران انتخاب و از لحاظ ویژگیهای جمعیت شناختی همگن شدند و در دو گروه آزمایشی و گواه جای گرفتند. مهارتهای مدیریت خشم به صورت گروهی و به مدت هفت جلسه دو ساعته به گروه آزمایش آموزش داده شد. کارآیی برنامه با استفاده از اجرای پرسشنامه محققساخته ارزیابی خشم و مقیاس خشم چندبعدی، قبل و بعد از مداخله ارزشیابی شد. یافتهها: دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد و بیان کنندهاین است که آموزش مدیریت خشم بر کاهش خشم و افزایش استفاده از راهبردهای کنترل خشم تأثیر مثبت دارد. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش مبین کارآیی کاربرد روشهای مدیریت خشم در مادران دانشآموزان کمتوان ذهنی و دیرآموزاست
Yekta M S, Beh-Pajooh A, Ghobari Bonab B, Zamani N, Parand A. Anger Management Skills Training for Mothers of Educable Mentally Retarded and Slow Learner Children. JOEC 2009; 8 (4) :358-369 URL: http://joec.ir/article-1-335-fa.html
شکوهی یکتا محسن، به پژوه احمد، غباری بناب باقر، زمانی نیره، پرند اکرم. تأثیر آموزش مهارتهای مدیریت خشم بر کنترل خشم مادران دانشآموزان کمتوانذهنی و دیرآموز. فصلنامه كودكان استثنايي. 1387; 8 (4) :358-369