[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1388 1388 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 54-43 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه ویژگیهای زبان‌شناختی دختران تیزهوش و عادی اول تا سوم دبستان
ملیحه پیروز 1، شعله امیری1 ، محمدباقر کجباف1
1- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (3899 مشاهده)

هدف: این پژوهش با هدف مقایسه ویژگیهای زبان‌شناختی دانش‌آموزان تیزهوش و عادی انجام گرفت. روش: تحقیق حاضر از طرحهای علی – مقایسه‌ای است و جامعه آماری آن را دانش‌آموزان تیزهوش و عادی دختر در پایه‌‌های اول تا سوم ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 87-1386 تشکیل دادند که در محدوده سنی شش تا هشت سال و یازده ماه بودند. از طریق نمونه‌گیری چند‌مرحله‌ای از بین نواحی مختلف آموزش و پرورش شهر اصفهان، با استفاده از آزمون هوشی کاتل فرم الف، دانش‌آموزان تیزهوش و عادی مشخص و انتخاب شدند. حجم نمونه در هر گروه تیزهوش و عادی 60 نفر و مجموع کل نمونه 120 دانش‌آموز بودند. برای اندازه‌گیری وی‍‍‍‍ژگیهای زبان‌شناختی، از آزمون رشد زبان 3) TOLD-P)1 استفاده شد. یافته‌‌ها: داده‌‌های به‌دست آمده با استفاده از روش مانوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل و مقایسه  نتایج مانوا نشان داد که بین میانگین نمرات دانش‌آموزان تیزهوش و عادی در زمینه ویژگیهای زبان‌شناختی، تفاوت معناداری وجود دارد(0001/0> P). تفاوت میانگینها نشان داد که نمرات دانش‌آموزان تیزهوش در مقایسه با دانش‌آموزان عادی در حوزه‌‌های زبان گفتاری، گوش کردن، سازمان‌دهی، صحبت کردن، معنی شناسی و نحو بیشتر است. نتیجهگیری:  نتایج بر اساس بنیادهای نظری مورد بحث قرار گرفت. بر اساس یافته‌‌های به‌دست آمده می توان گفت که دانش‌آموزان تیزهوش درنمونه مورد پژوهش نسبت به دانش‌آموزان عادی در ویژگیهای زبان‌شناختی برتری دارند.

واژه‌های کلیدی: ویژگیهای زبان‌شناختی، دانش‌آموزان تیزهوش، دانش‌آموزان عادی، مقطع ابتدایی
متن کامل [PDF 259 kb]   (1952 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1387/5/16 | پذیرش: 1387/12/7 | انتشار: 1388/3/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pirooz M, Amiri S, Kajbaf M B. Linguistic Characteristics in Gifted and Normal Female Primary Students. JOEC 2009; 9 (1) :43-54
URL: http://joec.ir/article-1-332-fa.html

پیروز ملیحه، امیری شعله، کجباف محمدباقر. مقایسه ویژگیهای زبان‌شناختی دختران تیزهوش و عادی اول تا سوم دبستان . فصلنامه كودكان استثنايي. 1388; 9 (1) :43-54

URL: http://joec.ir/article-1-332-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1388 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645