هدف: این پژوهش با هدف مقایسه ویژگیهای زبانشناختی دانشآموزان تیزهوش و عادی انجام گرفت. روش: تحقیق حاضر از طرحهای علی – مقایسهای است و جامعه آماری آن را دانشآموزان تیزهوش و عادی دختر در پایههای اول تا سوم ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 87-1386 تشکیل دادند که در محدوده سنی شش تا هشت سال و یازده ماه بودند. از طریق نمونهگیری چندمرحلهای از بین نواحی مختلف آموزش و پرورش شهر اصفهان، با استفاده از آزمون هوشی کاتل فرم الف، دانشآموزان تیزهوش و عادی مشخص و انتخاب شدند. حجم نمونه در هر گروه تیزهوش و عادی 60 نفر و مجموع کل نمونه 120 دانشآموز بودند. برای اندازهگیری ویژگیهای زبانشناختی، از آزمون رشد زبان 3)TOLD-P)1 استفاده شد. یافتهها: دادههای بهدست آمده با استفاده از روش مانوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل و مقایسه نتایج مانوا نشان داد که بین میانگین نمرات دانشآموزان تیزهوش و عادی در زمینه ویژگیهای زبانشناختی، تفاوت معناداری وجود دارد(0001/0> P). تفاوت میانگینها نشان داد که نمرات دانشآموزان تیزهوش در مقایسه با دانشآموزان عادی در حوزههای زبان گفتاری، گوش کردن، سازماندهی، صحبت کردن، معنی شناسی و نحو بیشتر است. نتیجهگیری: نتایج بر اساس بنیادهای نظری مورد بحث قرار گرفت. بر اساس یافتههای بهدست آمده می توان گفت که دانشآموزان تیزهوش درنمونه مورد پژوهش نسبت به دانشآموزان عادی در ویژگیهای زبانشناختی برتری دارند.
Pirooz M, Amiri S, Kajbaf M B. Linguistic Characteristics in Gifted and Normal Female Primary Students. JOEC 2009; 9 (1) :43-54 URL: http://joec.ir/article-1-332-fa.html
پیروز ملیحه، امیری شعله، کجباف محمدباقر. مقایسه ویژگیهای زبانشناختی دختران تیزهوش و عادی اول تا سوم دبستان . فصلنامه كودكان استثنايي. 1388; 9 (1) :43-54