1- دانشگاه اصفهان 2- سازمان آموزش و پرورش استثنایی
چکیده: (3885 مشاهده)
هدف: در این تحقیق، هدف طبقهبندی و بررسی انواع غلطها، سرعت و دقت خواندن بریل و تعیین تأثیر نقش پایه تحصیلی، وضعیت بینایی، جنسیت در عملکرد خواندن بود. روش: 41 دانشآموز مبتلا به آسیبهای بینایی که وسیله اصلی نوشتاری آنها بریل بود از مرکز ویژه آموزش نابینایان به صورت قضاوتی انتخاب شدند، 5 متن خواندن محققساخته را خوانده و فیلم آنها ضبط شد. دادههای استخراج شده براساس فیلمها از طریق آزمون کروسکال والیس، یومان ـ ویتنی و تحلیل مانوا تحلیل شد. یافتهها: غلطها به 6 طبقه از جمله غلطهای اعرابی، حذف حرف، حذف نقطه، حذف کلمه، معکوسسازی نقطهها و حدسی تقسیم شد. نتایج نشان داد که حذف کلمه، شایعترین غلطها در هر 5 پایه بوده است. میزان شیوع انواع غلط با پایه تحصیلی و عملکرد خواندن رابطه دارد و با بالا رفتن پایه تحصیلی، عملکرد خواندن بهبود مییابد. افراد کم بینا نسبت به افراد نابینا، دختران نسبت به پسران دقت خواندن بالاتری را نشان دادند. نتیجهگیری: حذف کلمه شایعترین غلط در خواندن بریل است و پایه تحصیلی، وضعیت بینایی و جنسیت با عملکرد خواندن رابطه دارد.
Rezaei Dehnavi S, Akkafi F, Faramarzi S. Types of Braille Reading Errors, Speed and Accuracy of Reading Braille in Primary Students with Visual Impairment. JOEC 2009; 9 (1) :13-24 URL: http://joec.ir/article-1-328-fa.html
رضایی دهنوی صدیقه، عکافی فرخلقا، فرامرزی سالار. بررسی انواع غلطها، سرعت و دقت خواندن بریل در دانشآموزان دبستانی با آسیبهای بینایی . فصلنامه كودكان استثنايي. 1388; 9 (1) :13-24