هدف: هدف کلی این پژوهش، مقایسه توالی حافظه شنوایی- بیانی، تشخیص شنوایی، درک زبانی از جملات امری همزمان و تشخیص صداها در اول، وسط و آخر کلمات کودکان ADHD و عادی است. روش: این تحقیق، از نوع کاربردی و روش انجام آن زمینهای است. جامعه آماری این پژوهش را کودکان منطقه 2 شهر تهران تشکیل میدهند که در محدوده سنی 3 تا 8 سال قرار داشتند. تعداد کل نمونه 195 نفر بود که برای انتخاب نمونه کودکان عادی، از روش نمونهگیری تصادفی ساده و برای انتخاب نمونه کودکان ADHD از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شده است. برای جمعآوری دادهها از چهار چک لیست تهیه و تنظیمشده توسط سیفنراقی و نادری بهره گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوریشده، از آمار توصیفی(فراوانی، فراوانی تراکمی، درصد و امثال آن) استفاده شده است. از آزمون خی دو برای بررسی فرضهای تحقیق بهره گرفته شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد که در فرضیه یک و در مقاطع سنی 3 تا 4، 4 تا 5 و 6 تا 7 سال تفاوت معنیداری بین کودکان ADHD و عادی در توالی حافظه شنوایی – بیانی مشاهده نشده است، اما در مقاطع سنی 5 تا 6 و 7 تا 8 سال تفاوت معنیداری بین کودکان ADHD و عادی در این زمینه، مشاهده شده است. در فرضیه دوم و در همه مقاطع سنی، تفاوت معنیداری بین کودکان ADHD و عادی در تشخیص شنوایی، مشاهده شده است. در فرضیه سوم و در همه مقاطع سنی، به غیر از 7 تا 8 سالگی تفاوت معنیداری بین کودکان ADHD و عادی در درک جملات امری همزمان مشاهده شده است. در نهایت در فرضیه چهارم در هیچکدام از مقاطع سنی، تفاوت معنیداری بین کودکان ADHD و عادی در تشخیص صداها در اول، وسط و آخر کلمات مشاهده نشده است. نتیجهگیری: نتایج کلی این تحقیق نشان میهد که کودکان ADHD درمقایسه با کودکان عادی در زمینههای توالی حافظه شنوایی- بیانی، تشخیص شنوایی و درک جملات امری همزمان، پایینتر عمل میکنند.
Zemestani Yamchi M, Seif Naraghi M. Auditory Memory in 3 to 8 Year Old Children with and without Attention Deficit Hyperactivity Disorder . JOEC 2009; 9 (2) :163-176 URL: http://joec.ir/article-1-326-fa.html