هدف: در این پژوهش، اثربخشی دو روش آموزش فرایند و آموزش تکلیف – فرایند به دانشآموزان مبتلا به ناتوانی در املانویسی بررسی و مقایسه شده است. روش: از بین دبستانهای شهر مبارکه در سال تحصیلی 87-1386، 8 دبستان دخترانه و پسرانه بهطور تصادفی انتخاب شدند. برای کلیه دانشآموزان پایه سوم و چهارم این 8 دبستان، ابتدا میانگین نمرات درس املا محاسبه شد و سپس براساس نمرات آزمون تشخیصی املا که دو انحراف معیار پایینتر از میانگین کلاسی بود، تعداد 30 دانشآموز که در سایر دروس در سطح دانشآموزان دیگر کلاس بودند، بهطور تصادفی انتخاب و در سه گروه آموزش فرایند و آموزش تکلیف – فرایند و گواه قرار گرفتند. آزمون هوشی کتل، آزمون توالی حافظه دیداری، آزمون حافظه شنیداری، توالی شنیداری، حساسیت شنیداری و آزمون تشخیصی املا به صورت ابزار اصلی پژوهش، مورد استفاده قرار گرفتند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهند که بین میانگینهای نمرات پس آزمون گروه آزمایشی اول (روش فرایند) و گروه آزمایشی دوم (روش تکلیف – فرایند) و گواه، تفاوت معنادار است (01/0p=). همچنین یافتهها نشان دادند که بین میانگین نمرات پسآزمون گروه آزمایشی اول (روش فرایند) و گروه آزمایشی دوم (روش تکلیف–فرایند) در بهبود املاء تفاوت معنادار است (01/0p<). نتیجهگیری: نتیجه پژوهش نشان میدهد که روش آموزش فرایند و روش آموزش تکلیف – فرایند به دانشآموزان مبتلا به ناتوانی در املانویسی و بهبود آن مؤثر بوده است(01/0p=)، همچنین نتایج آزمون تعقیبی LSD نشان میدهد که از بین دو روش آموزشی، روش آموزش تکلیف – فرایند از روش آموزش فرایند اثربخشتر است(01/0(p<.
Dorkhani Z, Kajbaf M B, Molavi H, Amiri S. Training and Task-Process Training Methods on Spelling Performance in 3rd and 4th Elementary Graders. JOEC 2009; 9 (2) :91-102 URL: http://joec.ir/article-1-320-fa.html
درخانی زهرا، کجباف محمدباقر، مولوی حسین، امیری شعله. تأثیر روشهای آموزش فرایند و آموزش تکلیف – فرایند بر عملکرد املانویسی در دانشآموزان دبستانی . فصلنامه كودكان استثنايي. 1388; 9 (2) :91-102