هدف: در پژوهش حاضر، هدف بررسی تأثیر آموزش حل مسئله اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دختران کمروی دوره راهنمایی با دامنه سنی 14-11 سال در شهرستان اردبیل بود. روش: با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای 700 دانشآموز انتخاب شدند. همه این دانشآموزان، مقیاس کمرویی را تکمیل کردند. از میان آنها هشتاد دانشآموز که نمراتشان دو انحراف استاندارد بالاتر از میانگین بود، انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. سپس به دانشآموزان گروه آزمایشی روشهای حل مسئله اجتماعی طی هفت جلسه آموزش داده شد. از خرده آزمون سازش اجتماعی آزمون شخصیتی کالیفرنیا برای تعیین میزان سازگاری اجتماعی و از میانگین نمرههای نیمسال تحصیلی برای تعیین میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تفاوت نمرات پیشآزمون-پسآزمون در دو گروه آزمایشی به طور معنیداری بیشتر از تفاوت نمرات پیشآزمون-پسآزمون در گروه کنترل است(001/0=P).نتیجهگیری: آموزش حل مسئله اجتماعی میتواند سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان کمرو را بهبود بخشد
ahadi B, Mirzaee P, Narimani M, Abolghasemi A. The Effect of Training Social Problem-solving Strategies on Social Adjustment and Academic Performance among Secondary Shy students . JOEC 2009; 9 (3) :193-202 URL: http://joec.ir/article-1-307-fa.html
احدی بتول، میرزایی پری، نریمانی محمد، ابوالقاسمی عباس. تأثیر آموزش حل مسئله اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان کمرو . فصلنامه كودكان استثنايي. 1388; 9 (3) :193-202