[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1388 1388 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 356-345 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان آگاهی معلمان دبستانی از ناتوانیهای یادگیری دانش‌آموزان
بهشته عبدی* 1، سید خسرو صادق موسوی2 ، فاطمه قدیری نژادیان1 ، مهرناز جهرمی1 ، شیوا پناهی ابوذر1
1- دانشگاه تهران
2- پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
چکیده:   (4488 مشاهده)

هدف: هدف پژوهش حاضر، شناخت میزان آگاهی معلمان ابتدایی از ناتوانیهای یادگیری دانش‌آموزان بوده است. روش: بدین منظور تعداد 409 معلم (245 زن و 164 مرد) شهرستانهای استان تهران، به آزمون محقق‌ساخته میزان آگاهی معلمان دوره ابتدایی از ناتوانیهای یادگیری دانش‌آموزان که یک آزمون 34 آیتمی و چهار گزینه‌ای بود پاسخ گفتند. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. روش نمونه‌گیری تحقیق حاضر، از نوع طبقه‌ای تصادفی بود. با اجرای آزمون و انجام تحلیل عاملی، سه عامل شناسایی و طبقهبندی شد و توانبخشی به‌دست آمد. نتایج محاسبات دامنه اطمینان میانگین نشان داد که دانش کلی گروه نمونه معلمان مقطع ابتدایی از ناتوانیهای یادگیری، در دامنه اطمینان میانگین بین  70/42 و 64/40 قرار دارد. با تبدیل دامنه اطمینان میانگین به نقطه درصدی، عدد 42 به‌دست آمد؛ به این معنی که آگاهی معلمان مقطع ابتدایی از ناتوانیهای یادگیری دانش‌آموزان، 58 درصد با وضعیت مطلوب (100 درصد) فاصله دارد. نتایج آزمون t نشان داد که میزان آگاهی کلی و نیز آگاهی درباره شناسایی و طبقه‌بندی ناتوانیهای یادگیری در معلمان زن، به طور معنی‌داری بیشتر از معلمان مرد است. یافتهها:  نتایج آزمون تحلیل واریانس یکطرفه نشان داد که میزان آگاهی معلمان با سطح تحصیلات لیسانس و بالاتر، به طور معنی‌داری بالاتر از معلمان با سطح تحصیلات دیپلم و نیز فوق دیپلم است. همچنین نتایج آزمونهای تحلیل واریانس یکطرفه نشان داد که معلمان دارای سوابق کاری کمتر از 10 سال، آگاهی بیشتری درباره شناسایی ناتوانیهای یادگیری، نسبت به معلمان دارای سوابق کاری11 تا 20 و نیز بیشتر از 20 سال دارند. در سایر عوامل و در میزان کلی آگاهی، تفاوت معنی‌داری بین معلمان با توجه به محل تدریس ( شهر یا روستا) وجود نداشت. نتیجهگیری: با توجه به یافته‌های پژوهش که حاکی از پایین بودن آگاهی معلمان ابتدایی از ناتوانیهای یادگیری دانش‌آموزان است، آموزشهای ضمن خدمت برای بالا بردن دانش معلمان مقطع ابتدایی از ناتوانیهای یادگیری ضروری است.   

واژه‌های کلیدی: آگاهی معلمان، ناتوانیهای یادگیری، جنس، سطح تحصیلات، سابقه کار
متن کامل [PDF 204 kb]   (2841 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1387/12/20 | پذیرش: 1388/10/15 | انتشار: 1388/11/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdi B, Moosavi S K S, Ghadiri nejadian F, Jahromi M, Panahi Aboozar S. Teachers’ Knowledge on Learning Disabilities in Primary Schools. JOEC 2010; 9 (4) :345-356
URL: http://joec.ir/article-1-304-fa.html

عبدی بهشته، صادق موسوی سید خسرو، قدیری نژادیان فاطمه، جهرمی مهرناز، پناهی ابوذر شیوا. بررسی میزان آگاهی معلمان دبستانی از ناتوانیهای یادگیری دانش‌آموزان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1388; 9 (4) :345-356

URL: http://joec.ir/article-1-304-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1388 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660