هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش ایمنسازی در مقابل استرس بر میزان اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی دانش آموزان دختر با ناتوانی یادگیری ریاضی پایه پنجم انجام شد. روش: این پژوهش به شیوه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه مورد مطالعه را کلیه دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی که درسال تحصیلی87- 86در مناطق پنجگانه شهر اصفهان مشغول به تحصیل و دارای ناتوانی یادگیری ریاضی همراه با اضطراب ریاضی بودند، تشکیل می داد. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی همراه با اضطراب ریاضی بودند. شیوه انتخاب آنها به این صورت بود که ابتدا پس از نمونهگیری خوشهای ازمناطق پنجگانه شهر اصفهان، منطقه یک انتخاب شد و بعد مدارس به صورت تصادفی انتخاب و سپس از میان مدارس انتخابشده پس از تشخیص آموزگار، اجرای آزمون ایران کی- مت و آزمون اضطراب ریاضی، 30 نفر به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند و به صورت جایگزینی تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات تست هوش کتل فرم (ب) ، تشخیص آموزگار، آزمون ایران کی- مت، آزمون اضطراب ریاضی بودند. ازهر دو گروه پیشآزمون و پسآزمون به عمل آمد و گروه آزمایش در 10 جلسه 45 دقیقهای تحت آموزش ایمنسازی درمقابل استرس قرار گرفت. دادهها با استفاده ازتحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش ایمنسازی درمفابل استرس، اضطراب ریاضی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی را به طور معناداری کاهش میدهد(0001/0 =p) و باعث افزایش عملکرد ریاضی میشود(0001/0=p) و این تاثیر تا دو ماه بعد از جلسات آموزشی تداوم داشته است (0001/0=p). نتیجهگیری: از یافتههای بهدست آمده میتوان نتیجه گرفت که شرکت دانشآموزان درگروه آزمایش در جلسات آموزشی ایمنسازی در مقابل استرس، میزان اضطراب ریاضی آنان را نسبت به دانشآموزان گروه گواه کاهش و عملکرد ریاضی آنان را نیز نسبت به گروه گواه افزایش داده است.
Ghazi asgar N, Malekpour M, Molavi H, Amiri S. Stress Inoculation Training on Math Anxiety and Performance in Elementary Students with Dyscalculia. JOEC 2010; 9 (4) :309-320 URL: http://joec.ir/article-1-301-fa.html
قاضی عسگر نجمه، ملک پور مختار، مولوی حسین، امیری شعله. تأثیرآموزش ایمنسازی در مقابل استرس بر میزان اضطراب و عملکرد ریاضی دانشآموزان دختر با ناتوانی یادگیری ریاضی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1388; 9 (4) :309-320