[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1388 1388 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 320-309 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیرآموزش ایمن‌سازی در مقابل استرس بر میزان اضطراب و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان دختر با ناتوانی یادگیری ریاضی
نجمه قاضی عسگر* 1، مختار ملک پور1 ، حسین مولوی1 ، شعله امیری1
1- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (4588 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش ایمن‌سازی در مقابل استرس بر میزان اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی دانش آموزان دختر با ناتوانی یادگیری ریاضی پایه پنجم انجام شد. روش: این پژوهش به شیوه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه مورد مطالعه را کلیه دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی که درسال تحصیلی87- 86در مناطق پنج‌گانه شهر اصفهان مشغول به تحصیل و دارای ناتوانی یادگیری ریاضی همراه با اضطراب ریاضی بودند، تشکیل می داد. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از دانش‌آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی همراه با اضطراب ریاضی بودند. شیوه انتخاب آنها به این صورت بود که ابتدا پس از نمونه‌گیری خوشه‌ای ازمناطق پنج‌گانه شهر اصفهان، منطقه یک انتخاب شد و بعد مدارس به صورت تصادفی انتخاب و سپس از میان مدارس انتخاب‌شده پس از تشخیص آموزگار، اجرای آزمون ایران کی- مت و آزمون اضطراب ریاضی، 30 نفر به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند و به صورت جایگزینی تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات تست هوش کتل فرم (ب) ، تشخیص آموزگار، آزمون ایران کی- مت، آزمون اضطراب ریاضی بودند. ازهر دو گروه پیش‌آزمون و پس‌آزمون به عمل آمد و گروه آزمایش در 10 جلسه 45 دقیقه‌ای تحت آموزش ایمن‌سازی درمقابل استرس قرار گرفت. داده‌ها با استفاده ازتحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش ایمن‌سازی درمفابل استرس، اضطراب ریاضی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی را به طور معناداری کاهش می‌دهد(0001/0 =p) و باعث افزایش عملکرد ریاضی می‌شود(0001/0=p) و این تاثیر تا دو ماه بعد از جلسات آموزشی تداوم داشته است (0001/0=p). نتیجهگیری: از یافته‌های به‌دست آمده می‌توان نتیجه گرفت که شرکت دانش‌آموزان درگروه آزمایش در جلسات آموزشی ایمن‌سازی در مقابل استرس، میزان اضطراب ریاضی آنان را نسبت به دانش‌آموزان گروه گواه کاهش و عملکرد ریاضی آنان را نیز نسبت به گروه گواه افزایش داده است.

واژه‌های کلیدی: ناتوانی یادگیری ریاضی، اضطراب ریاضی، عملکرد ریاضی، آموزش ایمن سازی در مقابل استرس .
متن کامل [PDF 177 kb]   (1601 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1387/6/10 | پذیرش: 1388/11/30 | انتشار: 1389/9/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghazi asgar N, Malekpour M, Molavi H, Amiri S. Stress Inoculation Training on Math Anxiety and Performance in Elementary Students with Dyscalculia. JOEC 2010; 9 (4) :309-320
URL: http://joec.ir/article-1-301-fa.html

قاضی عسگر نجمه، ملک پور مختار، مولوی حسین، امیری شعله. تأثیرآموزش ایمن‌سازی در مقابل استرس بر میزان اضطراب و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان دختر با ناتوانی یادگیری ریاضی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1388; 9 (4) :309-320

URL: http://joec.ir/article-1-301-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1388 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.22 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660