هدف : پزوهش حاضر با هدف بررسی تأثیرکاربرد نرم افزار آموزشی طراحی شده بهوسیله محققین بر آموزش مفاهیم ریاضیات (مفاهیم پایه، تشخیص اعداد و شمارش اعداد) به دانشآموزان با نشانگان داون بوده است. روش: با بهرهگیری از روش آزمایشی، تعداد 30 دانشآموز 10-8 ساله با نشانگان داون از بین جامعه آماری این دانشآموزان در شهر تهران پس از انتخاب و همتاسازی به صورت تصادفی در طرح پیش آزمون- پس آزمون به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای جمع آوری دادهها از آزمون محقق ساخته، پرسشنامه دموگرافیک و آزمون لایتر استفاده شد. یافتهها: تحلیل دادهها با استفاده ازتحلیل واریانس دوراهه و سه راهه نشان داد که بکارگیری نرم افزار کمک آموزشی طراحیشده در آموزش مفاهیم پایه ((p=0/000<0/01 و شمارش اعداد(p=0/009<0/01) در دانشآموزان با نشانگان داون مؤثرتر از روش سنتی(روش فعلی موجود در مدارس استثنایی) و در تشخیص اعداد، تأثیری همسان با آن دارد. همچنین با محاسبه اندازه اثرمشخص شد 24درصد از واریانس یادگیری ریاضی با این نرمافزار آموزشی تبیین میشود. نتیجهگیری: به نظر میرسد این نرم افزار برای این گروه از دانشآموزان مناسب باشد. لذا با استفاده از نرم افزار کمک آموزشی رایانهای میتوان مفاهیم پایه، تشخیص اعداد و شمارش اعداد را به دانشآموزان با نشانگان داون، آموزش داد
Yaryari F, Mirmohammadi F. Designing and Evaluating Efficacy of Basic Concepts in Mathematics Teaching Software to Students with Down Syndrome . JOEC 2010; 10 (1) :37-48 URL: http://joec.ir/article-1-296-fa.html
یاریاری فریدون، افروز غلامعلی، میرمحمدی فاطمه. بررسی تأثیر نرم افزار آموزش مفاهیم پایه ریاضی(امید) به دانشآموزان با نشانگانداون مقطع ابتدایی شهر تهران. فصلنامه كودكان استثنايي. 1389; 10 (1) :37-48