[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.3
نرخ رد: 56.7
میانگین داوری: 276 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1389 1389 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 20-11 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش باور کاذب بر اکتساب نظریه ذهن دانش‌آموزان پسر کم‌توان ذهنی
عباس نسائیان 1، هادی بهرامی1 ، سید محمود میرزمانی2 ، مسعود صالحی3
1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
2- دانشگاه آزاد اسلامی‌واحد دامغان
3- دانشگاه علوم پ‍‍ژشکی ایران
چکیده:   (4059 مشاهده)

هدف: در این پژوهش، هدف بررسی تأثیر آموزش باور کاذب بر اکتساب نظریه ذهن دانش‌آموزان پسر کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر 8- 11 سال بود. روش: طرح پژوهش از نوع مطالعات شبه آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. از تعداد 38 دانش‌آموز پسر کم‌توان ذهنی  مدرسه استثنائی شهید علویان شهرستان گناباد تعداد 30 دانش‌آموز پس از اجرای پیش‌آزمون واجد شرایط ورود به مطالعه شدند (این دانش‌آموزان توانایی درک نظریه ذهن را نداشتند) و به صورت تصادفی پس از همتا سازی بر حسب سن و هوش به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه در جریان آموزش قرار گرفت. پس‌آزمون نظریه ذهن بلافاصله پس از اجرای آموزش و همچنین پس از دو هفته (به عنوان موقعیت پیگیری) برای هردو گروه اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، روشهای آمار توصیفی و آزمونهای آماری کولموگروف- اسمیرنوف، آزمونt  مستقل و آزمون دقیق فیشر به کار گرفته شد. یافته‌ها: گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری در پس‌آزمون نظریه ذهن (001/.> P) و همچنین در موقعیت پیگیری (001/.> P) داشت.  نتیجه گیری: با استناد به داده‌های به دست آمده از این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که آموزش باور کاذب موجب اکتساب نظریه ذهن دانش‌آموزان پسر کم‌توان ذهنی 8 تا 11 ساله می‌شود.

واژه‌های کلیدی: باور کاذب، نظریه ذهن، کم‌توان ذهنی
متن کامل [PDF 143 kb]   (1262 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1388/4/6 | پذیرش: 1388/7/19 | انتشار: 1389/3/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nessaeian A, Bahrami H, Mirzamani M, Salehi M. Impact of False Belief Training on Acquiring Theory of Mind to Students with Intellectual Disabilities. JOEC 2010; 10 (1) :11-20
URL: http://joec.ir/article-1-293-fa.html

نسائیان عباس، بهرامی هادی، میرزمانی سید محمود، صالحی مسعود. تأثیر آموزش باور کاذب بر اکتساب نظریه ذهن دانش‌آموزان پسر کم‌توان ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1389; 10 (1) :11-20

URL: http://joec.ir/article-1-293-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1389 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4657