هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثر آموزش جرئت ورزی بر عزت نفس و سلامت عمومی دانشآموزان نابینا و مقایسه آن با دانشآموزان عادی در شهرستان شیراز، تدوین شده است. روش: بدین منظور 28 دانشآموز نابینا و 28 دانشآموز عادی 15- 13سال از مدارس راهنمایی شهر شیراز، به صورت تصادفی انتخاب شدند و در هر دو گروه 14 نفر به گروه آزمایشی و 14 نفر به گروه گواه (در هر گروه 7 نفر دختر و 7 نفر پسر) به صورت تصادفی، تخصیص یافت. از پرسشنامههای عزت نفس کوپراسمیت و سلامت عمومی گلدبرگ برای انجام پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. یافتهها: تحلیل نتایج با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دو عاملی نشان داد که: 1- آموزش جرئت ورزی موجب بالا رفتن عزت نفس در هر دو گروه دانشآموزان نابینا و عادی میشود. 2- آموزش جرئت ورزی وضعیت سلامت عمومی را در دانشآموزان نابینا، بهبود میبخشد، در حالیکه تغییر معناداری را در سلامت عمومی دانشآموزان بینا ایجاد نمیکند. نیتجهگیری: آموزش جرئت ورزی عزت نفس دانشآموزان بینا و نابینا را بهبود میبخشد؛ همچنین چون مشکلات مربوط به سلامت عمومی در نابینایان بیشتر به علّت عدم جرئت ورزی بهوجود میآید، آموزش جرئت ورزی به طور معناداری موجب بهبود وضعیت سلامت عمومی نابینایان میشود.
Bahrami H, Banihashemi K. The Effectiveness of Assertiveness Training on Self-esteem and General Health in Students with and without Vision Loss . JOEC 2010; 10 (2) :153-162 URL: http://joec.ir/article-1-284-fa.html
بهرامی احسان هادی، بنیهاشمیا کورش. اثربخشی روش ابراز وجود بر عزتنفس و سلامت عمومی دانشآموزان نابینای عادی . فصلنامه كودكان استثنايي. 1389; 10 (2) :153-162