1- دانشگاه علامه طباطبائی 2- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده: (3601 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش بررسی و مقایسه فراوانی و شدت ترسهای مرضی در دانشآموزان عادی و کمتوان ذهنی آموزشپذیر در شهر شیراز است. روش: این پژوهش مطالعه کاربردی از نوع مقطعی- تحلیلی است. تعداد 140 نفر دانشآموز (70 نفر عادی و70 نفر کمتوان ذهنی آموزشپذیر) به روش نمونهگیری چندمرحلهای به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. بررسی ترسهای مرضی با آزمون ساختهشده بوسیله بهرامی (1379) انجام شد و نتایج به وسیله آزمون آماری t مستقل بررسی شد. یافتهها:نتایج نشان داد که تفاوت فراوانی و شدت ترسهای مرضی دانشآموزان عادی و کمتوان ذهنی آموزشپذیر دو گروه سنی 12 و 16 ساله معنادار نیست (05/0 <p).نتایج نشان داد که ترس دختران در همه انواع ترسهای مرضی، از پسران بیشتر است (001/0 P<). نتیجهگیری: در مورد فراوانی انواع ترسها، ترس از ناظم در کمتوانان ذهنی و ترس از شکست در تحصیل و زندگی در دانشآموزان عادی بیشتر است. و در مورد شدت انواع ترسها، ترس از ازدحام و شلوغی، عبور از خیابان، دعوای دیگران، وسایل تیز و آتش در کمتوانان ذهنی بیشتر و ترس از بیماری و شکست در تحصیل و زندگی در دانشآموزان عادی به طور معنادار بیشتر است.
Alizadeh Z, Bahrami H, Davarmanesh A. Phobia in Students with and without Intellectual Disabilities . JOEC 2010; 10 (2) :143-152 URL: http://joec.ir/article-1-283-fa.html