1- دانشگاه آزاد اسلامی 2- دانشگاه آزاد 3- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی 4- دانشگاه ایران
چکیده: (5547 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر وسیله آموزشی سینا، بر دقت خواندن در دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر است. روش: این پژوهش، مداخلهای از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر پایه سوم، چهارم و پنجم ابتدایی شهر بجنورد بود؛ نمونه شامل 28 نفر (14 نفر گروه آزمایش و 14 نفر گروه کنترل) بود که پس از لحاظ کردن ملاکهای ورود به پژوهش، انتخاب شدند. یافتهها: میانگین نمرات گروه آزمایش در مؤلفههای جانشینی، تلفظ اشتباه، حذف حرف و کلمه، و جابهجایی، کمتر از گروه کنترل است (05/0p<) ولی در مؤلفههای افزودن حرف و کلمه و بازگویی اصلاحی تفاوتی آماری معناداری ندارند (05/0p>). نتیجهگیری: استفاده از وسیله آموزشی سینا، بر دقت خواندن دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر مؤثر است.
Hassanzadeh Aval M, Bahrami H, Sima Shirazi T, Abdulahzade Rafi M, Salehi M. The effect of Sina educational instrument on reading accuracy of educable mentally retarded students. JOEC 2011; 10 (4) :351-358 URL: http://joec.ir/article-1-258-fa.html