1- پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش 2- دانشگاه پیام نور
چکیده: (5191 مشاهده)
هدف از انجام این تحقیق بررسی و مقایسه نگرش عاطفی مادران کودکان ناشنوا و کمتوان ذهنی نسبت به فرزندان معلولشان بود. روش: جامعه آماری این پژوهش مادران دانشآموزان ناشنوا و کم توان ذهنی مدارس استثنایی شهر تهران بوده است. نمونه آماری عبارت بود از دو گروه 30 نفری از مادران کودکان کم توان ذهنی و مادران کودکان ناشنوا که از بین مدارس مذکور با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. آزمودنیها به وسیله پرسشنامه آزمون شده و از نظر چهار ویژگیِ میزان پذیرش، طرد، اعطای آزادی و ابراز محبت نسبت به کودک معلولشان، بررسی و با یکدیگر مقایسه شدند.یافتهها: با توجه به مقدار t محاسبه شده در میزان پذیرش، اعطای آزادی، طرد و محبت به کودک از سوی مادران کودکان ناشنوا و کم توان ذهنی تفاوت معنا داری مشاهده نشد. نتیجهگیری: نتایج نشان دادند که دو گروه نمونه در چهار ویژگی فوقالذکر هیچ تفاوت معناداری با یکدیگر نداشته و از نگرش مشابهی نسبت به کودکان معلولشان برخوردار هستند. به عبارت دیگر نوع معلولیت در نگرش منفی مادران مؤثر نمیباشد و میتوان چنین نتیجهگیری کرد که این نوع معلولیت به یک اندازه فشار روانی روی والدین بخصوص مادران ایجاد میکند.
Ghadami M, Kakoo Jouibari A A. Emotional Attitudes of Hearing Disability and Intellectually Disabled Students’ Mothers towards their Children. JOEC 2011; 11 (3) :283-292 URL: http://joec.ir/article-1-232-fa.html
قدمی مجید، کاکو جویباری علی اصغر. نگرش عاطفی مادران کودکان ناشنوا و کمتوان ذهنی نسبت به فرزندان معلولشان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1390; 11 (3) :283-292