[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1390 1390 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 115-101 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مهارتهای تفکر استقرایی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه‌های چهارم و پنجم کم‌توان‌ذهنی
یحیی معروفی 1، دکتر یدالله خرم‌آبادی2 ، زینب ملا‌ولی2
1- دانشگاه بوعلی سینا
2- دانشگاه پیام نور
چکیده:   (3945 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر، مقایسه تأثیر روشهای تدریس به شیوه الگوی تفکر استقرایی و سنّتی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان استثنایی (کم‌توان‌ذهنی) در درس علوم تجربی است. روش: این مطالعه به شیوه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس آزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه مورد مطالعه را 54 دانش‌آموزان دختر و پسر کم‌توان‌ذهنی پایه چهارم و پنجم مدارس ابتدایی شهر همدان در سال تحصیلی 89- 88 تشکیل داده است. یافته‌ها: نتایج حاصل از آزمونهای پیشرفت تحصیلی دو گروه آزمایش و گواه، بعد از بررسی و تجزیه و تحلیل آماری حاکی از آن است که پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان استثنایی پایه چهارم و پنجم ابتدایی (کم‌توان ذهنی) در درس علوم تجربی که با روش تدریس تفکر استقرایی آموزش دیده‌اند، بیشتر از پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزانی است که با روش سنتی آموزش دیده‌اند. نتیجه‌گیری: از یافته‌های به دست آمده می‌توان نتیجه گرفت که آموزش درس علوم تجربی به شیوه تفکر استقرایی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی، تأثیر مثبت داشته است.

واژه‌های کلیدی: تفکر استقرایی، کم‌توان‌ذهنی، پیشرفت تحصیلی
متن کامل [PDF 241 kb]   (6179 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1389/5/2 | پذیرش: 1390/3/4 | انتشار: 1390/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maroofi Y, Khoramabadi Y, Molavali Z. Impact of Teaching Deductive Thinking Skills on Academic Achievement in Students with Intellectual Disabilities . JOEC 2011; 11 (2) :101-115
URL: http://joec.ir/article-1-226-fa.html

معروفی یحیی، خرم‌آبادی دکتر یدالله، ملا‌ولی زینب. تأثیر آموزش مهارتهای تفکر استقرایی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه‌های چهارم و پنجم کم‌توان‌ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1390; 11 (2) :101-115

URL: http://joec.ir/article-1-226-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1390 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645