[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 17، شماره 1 - ( 5-1396 ) ::
جلد 17 شماره 1 صفحات 110-97 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر فعالیت‌های یکپارچه‌سازی حسی- حرکتی در ترکیب با بازخورد برتعادل کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی
سهیلا شهبازی 1، علی حیرانی1 ، مسلم رحمانی1
1- دانشگاه رازی
چکیده:   (3759 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فعالیت‌های یکپارچه‌سازی حسی - حرکتی در ترکیب با بازخورد بر عملکرد تعادلی در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی انجام شد. روش: در این پژوهش که از نوع نیمه‌تجربی بود، 30 کودک (با دامنه سنی 8-10 سال) با این اختلال انتخاب و به‌طور تصادفی به سه گروه خود کنترل، آزمونگر کنترل و گروه گواه تقسیم شدند. در پیش‌آزمون تعادل ایستا و پویای شرکت‌کنندگان، به‌ترتیب با تست لک‌لک و آزمون راه رفتن پاشنه پنجه ارزیابی شد. سپس گروه آزمایش به مدت 8 هفته به‌صورت سه جلسه 60 دقیقه‌ای در هفته پروتکل تمرینات را انجام داد. پس‌آزمون همانند پیش‌آزمون برگزار شد. برای تجزیه تحلیل داده‌ها از آزمون‌های کلموگروف-اسمیرنوف، آزمون لون، آزمون باکس، تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی ال‌اس‌دی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که در متغیر تعادل پویا، هم در تمرین (048/0=P) و هم در گروه (001/0=P) اثرات معناداری وجود داشت. همچنین در متغیر تعادل ایستا هم در تمرین (036/0=P) و هم در گروه  (001/0=P)  اثرات معنادار بود (05/0p£). نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که بین گروه خودکنترل و آزمونگر کنترل با گروه گواه در تعادل پویا و تعادل ایستا تفاوت معنی‌داری وجود دارد. همچنین در مقایسه بین دو گروه خودکنترل و آزمونگر کنترل در هر دو مؤلفه تعادل ایستا و پویا تفاوت معنی‌داری وجود داشت (05/0p£). نتیجه‌گیری: بنابراین یافته‌های حاضر نشان می‌دهد که فعالیت‌های حسی- حرکتی همراه با بازخورد در قیاس با تمرین صرف می‌تواند باعث عملکرد تعادلی بهتری شود.

واژه‌های کلیدی: یکپارچه‌سازی حسی-حرکتی، اختلال هماهنگی رشدی، بازخورد، تعادل ایستا، تعادل پویا
متن کامل [PDF 281 kb]   (3987 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/7/16 | پذیرش: 1396/2/9 | انتشار: 1396/5/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shahbazi S, heyrani A, rahmani M. Effects of Sensory-Motor Integration Activities in Combination With Feedback on Balance in Children With Developmental Coordination Disorder . JOEC 2017; 17 (1) :97-110
URL: http://joec.ir/article-1-225-fa.html

شهبازی سهیلا، حیرانی علی، رحمانی مسلم. تأثیر فعالیت‌های یکپارچه‌سازی حسی- حرکتی در ترکیب با بازخورد برتعادل کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (1) :97-110

URL: http://joec.ir/article-1-225-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 1 - ( 5-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645