هدف:هدفازاینپژوهشبررسیاثرپسخوراندمهارخود و فراوانی آنبریادگیری بودهاست. روش:دراینتحقیق48آزمودنی به تولیدیکنیرویمعینبهوسیلۀ نیروسنجپرداختند.دانشآموز براساس امتیازات پیشآزمون در آزمایش اولبرحسبنوعکنترل،پسخوراندمهارخود و جفتشده (غیرمهارخود) به دو گروه 12 نفری همگن تقسیم شدند و در آزمایش دوم براساسوضعیتفراوانیپسخوراند، فراوانیپسخوراند30% وفراوانیپسخوراندآزاد دردوگروه12نفری همگنقرار گرفتند. آزمودنیهادر6سری10کوششیبهتولیدنیرویمعینیپرداختند.آزمونهاییادداریوانتقال،24ساعتبعدازمراحلتمرینیبهعملآمد. روشهای تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و t مستقل برای تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها:نتایجنشانداد در هر دو آزمایشدرمرحلۀاکتسابهمۀ گروهها پیشرفت داشتهاند. در آزمون اکتساب در آزمایش اول و دوم تفاوتی مشاهده نشد. در هر دو آزمایش درآزمونیادداریاثرمعناداریمشاهدهشد و برتری با گروههای مهارخود و مهارخود با فراوانی آزاد بود.همچنین، درآزمونانتقال در آزمایش اول گروه مهارخود و در آزمایش دوم گروه مهارخود فراوانی آزاد عملکرد بهتری داشتند.نتیجه گیری: اینپژوهشنشانمیدهدکه پسخوراند مهارخود باعث بهبود عملکرد میشود. همچنین،اِعمالمحدودیتدرپسخوراندمهارخودیبهمیزان30درصدبهبهینهشدنعملکرد کمکی نمی کند.
Effect of Self-Controlled Feedback and its Frequency on Motor Learning in Children with Hearing Impairment. JOEC 2018; 18 (1) :47-58 URL: http://joec.ir/article-1-223-fa.html
لطفی مریم، محمدی جعفر، محمدزاده حسن، سهرابی مهدی. اثر پسخوراند مهارخودی و فراوانی آن بر یادگیری حرکتی کودکان دارای اختلال شنوایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (1) :47-58