[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 1 - ( 3-1397 ) ::
جلد 18 شماره 1 صفحات 47-58 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر پسخوراند مهارخودی و فراوانی آن بر یادگیری حرکتی کودکان دارای اختلال شنوایی
مریم لطفی*، جعفر محمدی، دکتر حسن محمدزاده، دکتر مهدی سهرابی
دانشگاه ارومیه
چکیده:   (521 مشاهده)
 
هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثر پسخوراند مهارخود و فراوانی آن بر یادگیری بوده است. روش: در این تحقیق 48 آزمودنی به تولید یک نیروی معین به وسیلۀ نیروسنج پرداختند. دانش‌آموز براساس امتیازات پیش‌آزمون در آزمایش اول برحسب نوع کنترل، پسخوراند مهارخود  و جفت‌شده (غیر مهارخود) به دو گروه 12 نفری همگن تقسیم شدند و در آزمایش دوم براساس وضعیت فراوانی پسخوراند، فراوانی پسخوراند 30 % و فراوانی پسخوراند آزاد در دو گروه 12 نفری همگن قرار گرفتند. آزمودنی­ها در 6 سری 10کوششی به تولید نیروی معینی پرداختند. آزمون­های یادداری و انتقال، 24 ساعت بعد از مراحل تمرینی به عمل آمد. روش­­های تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر و t مستقل برای تحلیل داده ­ها استفاده شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد در هر دو آزمایش در مرحلۀ اکتساب همۀ گروه­ها پیشرفت داشته­اند. در آزمون اکتساب در آزمایش اول و دوم تفاوتی مشاهده نشد. در هر دو آزمایش در آزمون یادداری اثر معناداری مشاهده شد و برتری با گروه‌های مهارخود و مهارخود با فراوانی آزاد بود. همچنین، در آزمون انتقال در آزمایش اول گروه مهارخود و در آزمایش دوم گروه مهارخود فراوانی آزاد عملکرد بهتری داشتند. نتیجه­ گیری: این پژوهش نشان می‌دهد که پسخوراند مهارخود باعث بهبود عملکرد می­شود. همچنین، اِعمال محدودیت در پسخوراند مهارخودی به میزان 30 درصد به بهینه شدن عملکرد کمکی نمی­ کند.
 
واژه‌های کلیدی: پسخوراند مهارخود، تولید نیرو، فراوانی پسخوراند، یادداری، انتقال.
متن کامل [PDF 227 kb]   (197 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Effect of Self-Controlled Feedback and its Frequency on Motor Learning in Children with Hearing Impairment. JOEC. 2018; 18 (1) :47-58
URL: http://joec.ir/article-1-223-fa.html

لطفی مریم، محمدی جعفر، محمدزاده حسن، سهرابی مهدی. اثر پسخوراند مهارخودی و فراوانی آن بر یادگیری حرکتی کودکان دارای اختلال شنوایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (1) :47-58

URL: http://joec.ir/article-1-223-fa.html



دوره 18، شماره 1 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937