[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 4 - ( 12-1396 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 65-76 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش امید بر کاهش فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان دختر استثنایی(کم‌توان ذهنی) دوره متوسطه دوم شهرستان خرم‌آباد
دکتر عزت اله قدم پور* ، دکتر مسعود صادقی، پرستو چهری، زهرا خلیلی گشنیگانی
استادیار دانشگاه لرستان
چکیده:   (480 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش امید بر کاهش فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان دختر استثنایی (کم‌توان ذهنی) دوره متوسطه دوم شهر خرم‌آباد بود. روش: روش پژوهش حاضر، آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر استثنایی (کم‌توان ذهنی) دوره متوسطه دوم مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1393-1394 در شهر خرم‌آباد بود. نمونه پژوهش شامل 30 دانش‌آموز دختر استثنایی دوره متوسطه دوم شهر خرم‌آباد بود که با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. آزمودنی‌های گروه آزمایش به مدت 9 جلسه تحت آموزش امید قرار گرفتند، اما در این مدت گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. در پایان از هر دو گروه، پس‌آزمون به عمل آمد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسش‌نامه فرسودگی تحصیلی برسو (2007) بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش امید باعث کاهش فرسودگی تحصیلی و ابعاد آن می‌شود(001/0P£). نتیجه‌گیری: بر این اساس به معلمان پیشنهاد می‌شود در طول دوره آموزش خود، به آموزش امید به دانش‌آموزانی که دچار فرسودگی تحصیلی هستند، مبادرت ورزند.

 
 
واژه‌های کلیدی: امید، فرسودگی تحصیلی، دانش‌آموزان استثنایی
متن کامل [PDF 224 kb]   (215 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Effectiveness of Hope Training on Decreasing the Academic Burnout of Female High School Students with Intellectual Disabilities Living in Khoramaabad . JOEC. 2018; 17 (4) :65-76
URL: http://joec.ir/article-1-220-fa.html

قدم پور عزت اله، صادقی مسعود، چهری پرستو، خلیلی گشنیگانی زهرا. تأثیر آموزش امید بر کاهش فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان دختر استثنایی(کم‌توان ذهنی) دوره متوسطه دوم شهرستان خرم‌آباد. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (4) :65-76

URL: http://joec.ir/article-1-220-fa.html



دوره 17، شماره 4 - ( 12-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3731