[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 11، شماره 4 - ( زمستان ۱۳۹۰ 1390 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 388-375 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی آگاهی واج‌شناختی دانش‌آموزان دوزبانه کم‌توان ذهنی در زبان سوادآموزی
فرزانه میکائیلی منیع*
دانشگاه ارومیه
چکیده:   (4320 مشاهده)

هدف: هدف این مطالعه، بررسی سطح آگاهی واج‌شناختی دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر دوزبانه در زبان آموزشی در قیاس  با گروههای همتای سن عقلی و تقویمی بود. روش:‌ نمونه از میان جامعه دانش‌آموزان استثنایی دوزبانه (آذری-فارسی‌زبان) شهرهای تبریز و ارومیه انتخاب شدند (75= n). آگاهی واج‌شناختی با بهره‌گیری از آزمونهای محقق ‌ساخته که مهارتهای تشخیص واج آغازین، تقطیع واج، ترکیب واج و تشخیص قافیه را اندازه می‌گرفتند سنجیده شدند. یافته‌ها: نتایج نشان دادند که بین کودکان کم‌‌توان ذهنی و همتایان سن تقویمی‌آنان، در همه مولفه‌های آگاهی واج‌شناختی تفاوت معنی‌دار آماری وجود داشته و شرکت‌کنندگان گروه دوم، بهتر عمل می‌کنند. مقایسه عملکرد کم‌‌توانان ذهنی با همتایان سن عقلی، نشان داد غیر از مؤلفه تشخیص واج آغازین، در سه مؤلفه دیگر، کودکان عادی عملکرد بهتری دارند. نتیجه‌گیری: کودکان کم‌‌توان ذهنی در قیاس با همتایان سن تقویمی و عقلی خود، در تکالیف آگاهی واج‌شناختی ضعیف‌تر عمل می‌کنند که علت این امر را احتمالا می‌توان از یک‌سو به تفاوت ماهیتی در عملکرد شناختی  و از سوی دیگر به لنگش رشدی در این گروه نسبت داد.

واژه‌های کلیدی: کم‌‌توانی ذهنی، آگاهی واج‌شناختی، خواندن
متن کامل [PDF 214 kb]   (2353 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1390/2/21 | پذیرش: 1390/10/7 | انتشار: 1390/11/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Michaeli Manee F. Literacy Language Phonological Awareness in Bilingual students with Intellectual Disabilities. JOEC 2012; 11 (4) :375-388
URL: http://joec.ir/article-1-216-fa.html

میکائیلی منیع فرزانه. بررسی آگاهی واج‌شناختی دانش‌آموزان دوزبانه کم‌توان ذهنی در زبان سوادآموزی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1390; 11 (4) :375-388

URL: http://joec.ir/article-1-216-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( زمستان ۱۳۹۰ 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710