1- دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. 2- استادیار گروه روانشناسی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران. 3- دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه امام صادق، تهران، ایران.
چکیده: (85 مشاهده)
چکیده هدف : هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر توجه، خودکارآمدی و تعلل ورزی تحصیلی در دانش آموزان ابتدایی با اختلال یادگیری بود.روش : روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها از نوع نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون، با گروه گواه و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان با اختلالات یادگیری 10 تا 12 سال (دوره دوم ابتدایی) مراجعه کننده در بازه زمانی سال تحصیلی 1401- 1402 به مراکز اختلالات یادگیری دولتی شهرستان های غرب استان تهران شامل 11 مرکز بودند که از بین آنها 30 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در یک گروه آزمایش ( 15نفر) و گروه کنترل (15نفر) گمارده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای مشکلات یادگیری کلورادو (CLDQ)، اختلال نقص توجه جردن، خودکارآمدی تحصیلی خودکارآمدی کودکان لد و ویلر (Ladd & wheeler) و تعلل ورزی تحصیلی سواری(1390) بود. تجزیه و تحلیل فرضیات نیز با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و نرم افزار spssانجام شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش تنظیم هیجان در دانش آموزان با اختلال یادگیری منجر به بهبود توجه و افزایش خودکارآمدی و همچنین موجب کاهش تعلل ورزی تحصیلی می شود.
The Effectiveness of Emotion Regulation Training on Attention, Self-Efficacy, and Academic Procrastination in Elementary School Students with Learning Disabilities. JOEC 2024; 24 (3) : 11 URL: http://joec.ir/article-1-2055-fa.html
قنبری علیرضا، خوئینی فاطمه، موسی زاده زهره. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر توجه، خودکارآمدی و تعلل ورزی تحصیلی در دانش آموزان ابتدایی با اختلال یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (3) :142-157