هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای جرأتورزی بر بهبود همدلی و امید به زندگی در دانشآموزان دختر با ناتوانی هوشی و رشدی انجام شد.روش: این مطالعه به روش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل ۸۴ دانشآموز دختر ۱۶ تا ۲۱ ساله با ضریب هوشی ۵۰ تا ۷۰ در مدارس استثنایی اصفهان بود که ۳۰ نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و کنترل (۱۵ نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش، ۱۱ جلسه ۴۰ دقیقهای آموزش جرأتورزی دریافت کردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای همدلی و و امید به زندگی بودند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش جرأتورزی بهصورت معناداری منجر به افزایش نمرات همدلی (۶۱/۰=η² ) و امید به زندگی(۶۱/۰=η² )در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد (05/0> P).نتیجهگیری: یافتهها حاکی از آن است که آموزش مهارتهای جرأتورزی میتواند به عنوان یک مداخله مؤثر برای بهبود همدلی و امید به زندگی در دانشآموزان با ناتوانی هوشی و رشدی به کار رود. پیشنهاد میشود این برنامه در کنار سایر مداخلات آموزشی و روانشناختی برای توانمندسازی این گروه مورد استفاده قرار گیرد.
Aghajani S, Norouzi G, Ashori M. The Effectiveness of Assertiveness Skills Training on Empathy and Life Expectancy in Students with Intellectual and Developmental Disabilities. JOEC 2025; 25 (3) : 8 URL: http://joec.ir/article-1-2051-fa.html
آقاجانی ساجده، نوروزی قاسم، عاشوری محمد. اثربخشی آموزش مهارتهای جرأتورزی بر همدلی و امید به زندگی دانشآموزان با ناتوانی هوشی و رشدی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (3) :101-110