[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 25، شماره 3 - ( 9-1404 ) ::
جلد 25 شماره 3 صفحات 110-101 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت‌های جرأت‌ورزی بر همدلی و امید به زندگی دانش‌آموزان با ناتوانی هوشی و رشدی
ساجده آقاجانی1 ، قاسم نوروزی*1 ، محمد عاشوری1
1- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (5 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های جرأت‌ورزی بر بهبود همدلی و امید به زندگی در دانش‌آموزان دختر با ناتوانی هوشی و رشدی انجام شد. روش: این مطالعه به روش شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل ۸۴ دانش‌آموز دختر ۱۶ تا ۲۱ ساله با ضریب هوشی ۵۰ تا ۷۰ در مدارس استثنایی اصفهان بود که ۳۰ نفر به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و کنترل (۱۵ نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش، ۱۱ جلسه ۴۰ دقیقه‌ای آموزش جرأت‌ورزی دریافت کردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه‌های همدلی و و امید به زندگی بودند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش جرأت‌ورزی به‌صورت معناداری منجر به افزایش نمرات همدلی (۶۱/۰  =η² ) و امید به زندگی(۶۱/۰  =η² ) در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد (05/0> P). نتیجه‌گیری: یافته‌ها حاکی از آن است که آموزش مهارت‌های جرأت‌ورزی می‌تواند به عنوان یک مداخله مؤثر برای بهبود همدلی و امید به زندگی در دانش‌آموزان با ناتوانی هوشی و رشدی به کار رود. پیشنهاد می‌شود این برنامه در کنار سایر مداخلات آموزشی و روان‌شناختی برای توانمندسازی این گروه مورد استفاده قرار گیرد.
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: جرأت‌ورزی، همدلی، امید به زندگی، ناتوانی هوشی و رشدی، دانش‌آموزان استثنایی.
متن کامل [PDF 373 kb]   (5 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/6/5 | پذیرش: 1404/9/20 | انتشار: 1404/10/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghajani S, Norouzi G, Ashori M. The Effectiveness of Assertiveness Skills Training on Empathy and Life Expectancy in Students with Intellectual and Developmental Disabilities. JOEC 2025; 25 (3) : 8
URL: http://joec.ir/article-1-2051-fa.html

آقاجانی ساجده، نوروزی قاسم، عاشوری محمد. اثربخشی آموزش مهارت‌های جرأت‌ورزی بر همدلی و امید به زندگی دانش‌آموزان با ناتوانی هوشی و رشدی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (3) :101-110

URL: http://joec.ir/article-1-2051-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 3 - ( 9-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.19 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4732