[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 25، شماره 3 - ( 9-1404 ) ::
جلد 25 شماره 3 صفحات 143-125 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین پدیدارشناسی چالش‌های دوران بلوغ دانش‌آموزان اوتیسم
امین تقی پور*1 ، علی اقبالی1 ، مجید داداش زاده1
1- گروه آموزش روان‌شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
چکیده:   (12 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین پدیدارشناختی چالش‌های دوران بلوغ دانش‌آموزان اوتیسم با کم‌توانی ذهنی انجام شد. روش: این مطالعه کیفی با روش پدیدارشناسی و تحلیل هفت‌مرحله‌ای کلایزی انجام شده است. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساختاریافته با نه مادر دانش‌آموزان اوتیسم با کم‌توانی ذهنی گردآوری شد. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که چالش‌های دوران بلوغ این دانش‌آموزان در سه دسته مشترک شامل چالش‌های جسمانی (تغییرات هورمونی، حساسیت‌های حسی، مشکلات خواب و گوارشی، تشنج‌های دوره‌ای، تغییر اشتها و مشکلات حرکتی)، هیجانی (اضطراب شدید، پرخاشگری، نوسانات خلقی، انزوای اجتماعی، دشواری در تنظیم هیجان، افسردگی و حملات پانیک) و اجتماعی (طردشدگی همسالان، سوء‌تفاهم‌های ارتباطی، دشواری در درک قوانین و نشانه‌های غیرکلامی، محدودیت در فعالیت‌های گروهی و درک حریم شخصی) قرار می‌گیرند. افزون بر این، دو دسته چالش ویژه دختران و پسران مشاهده شد: چالش‌های دختران شامل حساسیت نسبت به تغییرات قاعدگی، اضطراب در مدیریت بهداشت آن، دشواری در درک ارتباط قاعدگی با بدن، حساسیت لمسی و آسیب‌پذیری در برابر سوء‌استفاده جنسی؛ و چالش‌های پسران شامل خودارضایی در مکان‌های نامناسب، پرخاشگری ناشی از افزایش تستوسترون، حساسیت نسبت به رشد جسمی، مشکلات مدیریت احتلام و بروز رفتارهای تهدیدآمیز بدون درک پیامدهای اجتماعی بود. نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان می‌دهد دوران بلوغ برای دانش‌آموزان اوتیسم با کم‌توانی ذهنی با چالش‌های متنوع جسمانی، هیجانی و اجتماعی همراه است و مستلزم درک عمیق‌تر و حمایت هدفمند برای ارتقای کیفیت زندگی نوجوانان و خانواده‌های آنان می‌باشد.
شماره‌ی مقاله: 10
واژه‌های کلیدی: اختلال طیف اوتیسم، دوران بلوغ، چالش‌های جسمانی، چالش‌های هیجانی، چالش‌های اجتماعی
متن کامل [PDF 471 kb]   (17 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/5/11 | پذیرش: 1404/9/26 | انتشار: 1404/10/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghipour A, Eghbali A, Dadashzadeh M. A Phenomenological Exploration of the Challenges of Adolescence in Students with Autism. JOEC 2025; 25 (3) : 10
URL: http://joec.ir/article-1-2042-fa.html

تقی پور امین، اقبالی علی، داداش زاده مجید. تبیین پدیدارشناسی چالش‌های دوران بلوغ دانش‌آموزان اوتیسم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (3) :125-143

URL: http://joec.ir/article-1-2042-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 3 - ( 9-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4732