1- گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
چکیده: (12 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین پدیدارشناختی چالشهای دوران بلوغ دانشآموزان اوتیسم با کمتوانی ذهنی انجام شد. روش: این مطالعه کیفی با روش پدیدارشناسی و تحلیل هفتمرحلهای کلایزی انجام شده است. دادهها از طریق مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته با نه مادر دانشآموزان اوتیسم با کمتوانی ذهنی گردآوری شد. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که چالشهای دوران بلوغ این دانشآموزان در سه دسته مشترک شامل چالشهای جسمانی (تغییرات هورمونی، حساسیتهای حسی، مشکلات خواب و گوارشی، تشنجهای دورهای، تغییر اشتها و مشکلات حرکتی)، هیجانی (اضطراب شدید، پرخاشگری، نوسانات خلقی، انزوای اجتماعی، دشواری در تنظیم هیجان، افسردگی و حملات پانیک) و اجتماعی (طردشدگی همسالان، سوءتفاهمهای ارتباطی، دشواری در درک قوانین و نشانههای غیرکلامی، محدودیت در فعالیتهای گروهی و درک حریم شخصی) قرار میگیرند. افزون بر این، دو دسته چالش ویژه دختران و پسران مشاهده شد: چالشهای دختران شامل حساسیت نسبت به تغییرات قاعدگی، اضطراب در مدیریت بهداشت آن، دشواری در درک ارتباط قاعدگی با بدن، حساسیت لمسی و آسیبپذیری در برابر سوءاستفاده جنسی؛ و چالشهای پسران شامل خودارضایی در مکانهای نامناسب، پرخاشگری ناشی از افزایش تستوسترون، حساسیت نسبت به رشد جسمی، مشکلات مدیریت احتلام و بروز رفتارهای تهدیدآمیز بدون درک پیامدهای اجتماعی بود. نتیجهگیری: یافتهها نشان میدهد دوران بلوغ برای دانشآموزان اوتیسم با کمتوانی ذهنی با چالشهای متنوع جسمانی، هیجانی و اجتماعی همراه است و مستلزم درک عمیقتر و حمایت هدفمند برای ارتقای کیفیت زندگی نوجوانان و خانوادههای آنان میباشد.
Taghipour A, Eghbali A, Dadashzadeh M. A Phenomenological Exploration of the Challenges of Adolescence in Students with Autism. JOEC 2025; 25 (3) : 10 URL: http://joec.ir/article-1-2042-fa.html