1- دانشگاه علامه طباطبایی 2- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر
چکیده: (4210 مشاهده)
هدف: این پژوهش، تأثیر مداخله بههنگام و دیرهنگام را بر رشد اجتماعی دانشآموزان آسیب دیده شنوایی مقایسه میکند. روش: پژوهش به صورت توصیفی و از نوع علی-مقایسهای بوده وجامعه آماری آن شامل 178 نفر از دانشآموزان آسیب دیده شنوایی هستند. برای انتخاب حجم نمونه از روش تصادفی استفاده شد. برای جمعآوری دادهها از یک پرسشنامه محقق ساخته و یک پرسشنامه استاندارد استفاده شد و به پرونده پزشکی و توانبخشی دانشآموزان استناد گردید. فرضیههای تحقیق به روش آزمون آماری t مستقل مورد تحلیل قرار گرفتند.یافتهها: نتایج نشان داد که متغیرهای سن تشخیص کم شنوایی و خدمات توانبخشی با رشد اجتماعی دانشآموزان، ارتباط معنیداری دارد. نتیجه گیری: مداخلههای زود هنگام با رشد اجتماعی دانشآموزان آسیب دیده شنوایی ارتباط معنیدار دارد.
Ghavidel F, Shafi’ee N, Prizadi H. Comparing the Effect of Early and Late Interventions on Social Development in Students with Hearing Loss. JOEC 2014; 14 (1) :65-75 URL: http://joec.ir/article-1-202-fa.html
قویدل فریبرز، شفیعی ناهید، پیرزادی حجت. مقایسه تأثیر مداخله بههنگام و دیرهنگام در رشد اجتماعی دانشآموزان دارای نیازهای ویژه شنوایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1393; 14 (1) :65-75