هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازیدرمانی شناختی رفتاری بر اضطراب اجتماعی و هوش هیجانی دانشآموزان کمتوان ذهنی انجام شد.روش: این پژوهش، یک مطالعه شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل بود. 26 نفر از دانشآموزان کمتوان ذهنی به روش نمونهگیری در دسترس از مدارس شهر اصفهان انتخاب شدند. آنها با روش تصادفی به دو گروه 13 نفری تقسیم و در یکی از گروههای آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش در برنامه بازیدرمانی شناختی رفتاری در 10 جلسه و هفتهای یک جلسه شرکت کردند در حالی که گروه کنترل در این جلسات شرکت نکردند. آزمودنیها با استفاده از مقیاس اضطراب اجتماعی (ماتسون و فرند، 1969) و پرسشنامه هوش هیجانی (برادبری و گریوز، 2004) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تکمتغیری و چندمتغیری با به کارگیری نرمافزار SPSS نسخه 26 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که مداخله تاثیر مثبت و معناداری بر اضطراب اجتماعی و هوش هیجانی دانشآموزان کمتوان ذهنی در گروه آزمایش داشت(001/0P=).نتیجهگیری: با توجه به این که برنامه بازیدرمانی شناختی رفتاری سبب کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش هوش هیجانی دانش آموزان کم توان ذهنی شد، بنابراین برنامهریزی برای آموزش چنین برنامههایی مانند برنامه بازیدرمانی شناختی رفتاری نقش مهمی در کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش هوش هیجانی دانشآموزان کمتوان ذهنی دارد.
Jalil-Abkenar S S. Effectiveness of Cognitive Behavioral Play Therapy on Social Anxiety and Emotional Intelligence in Students with Intellectual Disability. JOEC 2025; 25 (2) : 4 URL: http://joec.ir/article-1-2010-fa.html
جلیلآبکنار سیدهسمیه. اثربخشی بازیدرمانی شناختی رفتاری بر اضطراب اجتماعی و هوش هیجانی دانشآموزان کمتوان ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (2) :45-58