[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 25، شماره 2 - ( 6-1404 ) ::
جلد 25 شماره 2 صفحات 58-45 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازی‌درمانی شناختی رفتاری بر اضطراب اجتماعی و هوش هیجانی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی
سیده‌سمیه جلیل‌آبکنار*
دانشگاه فرهنگیان
چکیده:   (3 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی‌درمانی شناختی رفتاری بر اضطراب اجتماعی و هوش هیجانی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی انجام شد. روش: این پژوهش، یک مطالعه شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه کنترل بود. 26 نفر از دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی به روش نمونه‌گیری در دسترس از مدارس شهر اصفهان انتخاب شدند. آنها با روش تصادفی به دو گروه 13 نفری تقسیم و در یکی از گروه‌های آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش در برنامه بازی‌درمانی شناختی رفتاری در 10 جلسه و هفته‌ای یک جلسه شرکت کردند در حالی که گروه کنترل در این جلسات شرکت نکردند. آزمودنی‌ها با استفاده از مقیاس اضطراب اجتماعی (ماتسون و فرند، 1969) و پرسشنامه هوش هیجانی (برادبری و گریوز، 2004) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک‌متغیری و چندمتغیری با به کارگیری نرم‌افزار SPSS نسخه 26 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که مداخله تاثیر مثبت و معناداری بر اضطراب اجتماعی و هوش هیجانی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی در گروه آزمایش داشت (001/0P=).  نتیجه‌گیری: با توجه به این که برنامه بازی‌درمانی شناختی رفتاری سبب کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش هوش هیجانی دانش آموزان کم توان ذهنی شد، بنابراین برنامه‌ریزی برای آموزش چنین برنامه‌هایی مانند برنامه بازی‌درمانی شناختی رفتاری نقش مهمی در کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش هوش هیجانی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی دارد.

شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: اضطراب اجتماعی، بازی‌درمانی شناختی رفتاری، کم‌توان ذهنی، هوش هیجانی.
متن کامل [PDF 567 kb]   (5 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/1/14 | پذیرش: 1404/5/17 | انتشار: 1404/7/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalil-Abkenar S S. Effectiveness of Cognitive Behavioral Play Therapy on Social Anxiety and Emotional Intelligence in Students with Intellectual Disability. JOEC 2025; 25 (2) : 4
URL: http://joec.ir/article-1-2010-fa.html

جلیل‌آبکنار سیده‌سمیه. اثربخشی بازی‌درمانی شناختی رفتاری بر اضطراب اجتماعی و هوش هیجانی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (2) :45-58

URL: http://joec.ir/article-1-2010-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 2 - ( 6-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.2 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4725