[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 14، شماره 1 - ( بهار 1393 1393 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 48-35 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی فرآیندهای شناختی پردازش اطلاعات بر مبنای خودکارآمدی در علوم تجربی در دانش‌آموزان تیزهوش دبیرستانی
مریم کشاورز بهرغانی*1 ، دیبا سیف1 ، لعیا بشاش1
1- دانشگاه شیراز
چکیده:   (4516 مشاهده)

هدف: هدف این پژوهش، پیش­بینی فرآیندهای شناختی پردازش اطلاعات بر مبنای خودکارآمدی در علوم تجربی در میان دانش­آموزان تیزهوش دبیرستانی است. روش: پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی است. بدین منظور 324 دانش­آموز تیزهوش سال اول دبیرستان با روش نمونه­گیری هدفمند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. به منظور سنجش خودکارآمدی دانش­آموزان در علوم تجربی، از "پرسشنامه خودکفایتی در علوم تجربی" استفاده شد و فرآیندهای شناختی پردازش اطلاعات، از طریق "پرسشنامه سنجش تفاوت­های فردی در فرآیندهای یادگیری" مورد اندازه­گیری قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین ابعاد خودکارآمدی در علوم تجربی و فرآیندهای شناختی پردازش اطلاعات دانش­آموزان تیزهوش، همبستگی معنی­دار وجود دارد. نتیجه­‌گیری: هر چه دانش­آموزان از خودکارآمدی بالاتری در درس علوم تجربی، حل مسئله و  کاربرد این درس در زندگی روزمره برخوردار باشند، توانایی استفاده از فرآیندهای شناختی پردازش اطلاعات در آنان افزایش یافته و اطلاعات نیز در سطح عمیق‌تری پردازش می­شود.

واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی در علوم تجربی، فرآیندهای شناختی، پردازش اطلاعات، تیزهوشی
متن کامل [PDF 464 kb]   (3991 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/5/26 | پذیرش: 1393/2/28 | انتشار: 1393/3/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keshavarz Behrghani M, Seif D, Bashash L. Predicting Cognitive Strategies of Information Processing based on Physical Science Self-Efficacy among Gifted High-School Students. JOEC 2014; 14 (1) :35-48
URL: http://joec.ir/article-1-199-fa.html

کشاورز بهرغانی مریم، سیف دیبا، بشاش لعیا. پیش‌بینی فرآیندهای شناختی پردازش اطلاعات بر مبنای خودکارآمدی در علوم تجربی در دانش‌آموزان تیزهوش دبیرستانی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1393; 14 (1) :35-48

URL: http://joec.ir/article-1-199-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( بهار 1393 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710