1- دانشگاه اصفهان 2- پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش- پژوهشکده کودکان استثنایی 3- دانشگاه تهران 4- ﭘﮋوﻫﺸﻜﺪه روانﺷﻨﺎﺳﻲ روزﺑﻪ
چکیده: (6383 مشاهده)
هدف:اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی، اختلالی عصب روانشناختی است که با سه ویژگی اصلی یعنی نارسایی توجه، بیش فعالی و تکانشگری توصیف میشود. هدف از مطالعۀ حاضر، اثربخشی بازیهای رایانهای شناختی بر بهبود حافظۀ کاری، توجه و انعطافپذیری شناختی در کودکان مبتلا به ADHD میباشد. روش : پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی(پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه) است. در این مطالعه، 20 نفر از دانشآموزان مراجعه کننده به مرکز مشاوره شهرستان دیواندره که بر اساس ملاکهای تشخیصی پرسشنامۀ کانرز، مصاحبۀ بالینی و پرسشنامۀ علایم مرضی( CSI_4) به عنوان دانشآموز مبتلا به ADHD شناسایی شدند و به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و پس از همتاسازی آنها بر اساس هوشبهر و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به صورت تصادفی به 2 گروه آزمایشی(10 نفر) و گواه(10 نفر) تقسیم شدند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون برابری لوین و کوواریانس پردازش گردید. یافته ها: تجزیه و تحلیل دادههای پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش و گواه نشان داد که دو گروه در حافظۀ کاری، توجه و انعطافپذبری شناختی با یکدیگر تفاوت معناداری دارند. نتیجهگیری: بازیهای رایانهای شناختی باعث بهبود حافظۀ کاری، توجه و انعطافپذیری شناختی در کودکان مبتلا به ADHD میشود. بازیهای رایانهای منجر به کوتاه شدن زمان واکنش کودکان و کار با آن، بهبود مهارتهای تحلیل اطلاعات و افزایش فعالیت قشر پیش پیشانی کودکان دارای اختلال ADHD میشود.
Abdi A, Arabani Dana A, Hatami J, Parand A. The Effect of Cognitive Computer Games on Working Memory, Attention and Cognitive Flexibility in Students with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder . JOEC 2014; 14 (1) :19-34 URL: http://joec.ir/article-1-198-fa.html
عبدی اکبر، عربانی دانا علی، حاتمی جواد، پرند اکرم. اثر بخشی بازیهای رایانهای شناختی بر بهبود حافظۀ کاری، توجه و انعطافپذیری شناختی در کودکان مبتلا به ADHD. فصلنامه كودكان استثنايي. 1393; 14 (1) :19-34