[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 25، شماره 3 - ( 9-1404 ) ::
جلد 25 شماره 3 صفحات 100-85 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش میانجی سبک‌های دلبستگی در ارتباط بین حمایت اجتماعی ادراک شده وسبک‌های هویت با رفتارهای خود آسیب‌رسان نوجوانان
زهرا بکان1، الهام توکلی*2
1- دانشگاه دانش البرز
2- پژوهشکده کودکان استثنایی
چکیده:   (5 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی سبک‌های دلبستگی در رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک‌شده و سبک‌های هویت با رفتارهای خودآسیب‌رسان در نوجوانان دختر بود. روش: این پژوهش از نوع همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر کرج در سال تحصیلی ۱۴۰۱۱۴۰۲ بود که ۳۴۰ نفر را در پنج منطقه مختلف تشکیل می‌دادند. با استناد به جدول مورگان، نمونه‌ای به حجم ۱۸۰ نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شد. داده‌ها از طریق پرسش‌نامه‌های استاندارد گردآوری شدند، شامل: پرسش‌نامه خودآسیب‌رسانی سانسون، پرسش‌نامه سبک‌های دلبستگی سیمپسون، مقیاس چندبُعدی حمایت اجتماعی ادراک‌شده زیمِت و همکاران، و پرسش‌نامه سبک هویت برزونسکی. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار SmartPLS  بهره گرفته شد. یافته‌ها:نتایج تحلیل‌ها نشان داد که سبک‌های دلبستگی، حمایت اجتماعی ادراک‌ شده و سبک‌های هویت به‌طور معناداری بر رفتارهای خودآسیب‌رسان نوجوانان تأثیر دارند. همچنین سبک‌های دلبستگی نقش میانجی در روابط بین حمایت اجتماعی ادراک‌شده و سبک‌های هویت با رفتارهای خودآسیب‌رسان ایفا می‌کنند. نتیجه‌گیری: با توجه به نقش مؤثر سبک‌های دلبستگی، حمایت اجتماعی و سبک‌های هویت در بروز رفتارهای خودآسیب‌رسان نوجوانان، پیشنهاد می‌شود مداخلاتی مبتنی بر تقویت دلبستگی ایمن، افزایش حمایت اجتماعی، و کمک به رشد هویت سازگار در برنامه‌های پیشگیرانه و درمانی مورد توجه قرار گیرد.

 سبک­های دلبستگی، حمایت اجتماعی ادراک شده، سبک­های هویت، رفتارهای خود آسیب­رسان
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی:  سبک­های دلبستگی، حمایت اجتماعی ادراک شده، سبک­های هویت، رفتارهای خود آسیب­رسان
متن کامل [PDF 710 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/8/13 | پذیرش: 1404/9/9 | انتشار: 1404/10/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


بکان زهرا، توکلی الهام. نقش میانجی سبک‌های دلبستگی در ارتباط بین حمایت اجتماعی ادراک شده وسبک‌های هویت با رفتارهای خود آسیب‌رسان نوجوانان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (3) :85-100

URL: http://joec.ir/article-1-1964-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 3 - ( 9-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4732